آفتاب

ابزار نگرانی فرانسه از موضع ضدبرجامی ترامپ

ابزار نگرانی فرانسه از موضع ضدبرجامی ترامپ

ایرنا نوشت: ژان ایولو دریان وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت: نگران موضع دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) در خصوص برجام هستم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی مدعی شد: توافقی که دو سال پیش امضا شد، موجب شد که ایران از سلاح هسته‌ای دست بکشد و در نتیجه آن از گسترش این نوع تسلیحات ممانعت به عمل آید. ما موظفیم که ادامه این وضعیت را تضمین کنیم.

با وجود اینکه ایران همواره تاکید کرده است که به دنبال تسلیحات هسته‌ای نبوده و نیست، وزیر امورخارجه فرانسه ادامه داد: موضع رئیس جمهور ترامپ می‌تواند این توافق را زیر سوال ببرد و اگر چنین شود، گروه‌هایی در ایران ساخت سلاح هسته‌ای را خواستار خواهند شد.

وی افزود: در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داریم.

اظهارات این مقام فرانسوی در شرایطی است که تهران بنابر فتوای رهبر معظم انقلاب، هرگز به دنبال تسلیحات هسته‌‌ای نبوده است.
رئیس جمهوری آمریکا که در دوران رقابت‌های انتخاباتی، بارها وعده پاره کردن برجام را داده بود، تاکنون نتوانسته است اجماعی جهانی علیه ایران و این توافق شکل دهد. دولت وی تاکنون به ناچار، دوبار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.
واشنگتن به تازگی و در آخرین اقدام کارشکنانه خود، به دنبال کسب رضایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از مراکز نظامی ایران و به دست آوردن بهانه لازم برای خروج از برجام بود.

با این حال این نهاد در هشتمین گزارش فصلی خود، بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد و خبرگزاری‌های بین‌المللی همزمان گزارش دادند که بازرسان آژانس، نیازی به دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران نمی‌بینند.

52311

کد N1762195

وبگردی