آفتاب

همه خریداران پرسپولیس؛ از تاجر شتر تا پزشکی که غیبش زد

همه خریداران پرسپولیس؛ از تاجر شتر تا پزشکی که غیبش زد

علی پروین جدا از آنکه سلطان فوتبال ایران است و به لحاظ فنی در زمان بازی و مربی‌گری جزو نوابغ این مملکت بوده، کاراکتری دارد که او را دوست‌داشتنی می‌کند.

روزنامه خبرورزشی نوشت: این پیشکسوت فوتبال اما سال‌‌هاست در انتظار مالکیت بر باشگاه پرسپولیس است. دوستان صمیمی‌‌اش می‌گویند حق علی‌آقاست که یک روزی صاحب پرسپولیس شود اما این امر، منتقدانی هم دارد. آن‌هایی که می‌گویند دلیلی ندارد اگر یک نفر روزی بازیکن یا مربی تیم بوده، بعدها داعیه مالکیت و تصاحب آن باشگاه را داشته باشد.

سلطان شیفته پیراهن سرخ
داستان علی پروین و پرسپولیس اما با همه داستان‌ها متفاوت است. او شیفته پیراهن سرخ است و ردپای سلطان را می‌توانید در موفقیت‌های رنگارنگ و گذشته پرسپولیس به وضوح ببینید. مردی که یک زمانی وقتی وارد ورزشگاه می‌شد، صد هزار هوادار به افتخارش روی پا می‌ایستادند. پروین به خبرورزشی گفته می‌خواهد باشگاه پرسپولیس را بخرد. البته او اولین بار نیست چنین درخواستی داده‌؛ علی‌آقا بارها و از طرق مختلف به دنبال خرید امتیاز باشگاه و سپردن مدیریت آن به دست پیشکسوتان بود. به همین بهانه، نگاهی داریم به آن‌هایی که می‌خواستند باشگاه پرسپولیس را بخرند اما هرگز موفق به چنین کاری نشدند.

چشم دولتی‎ها به دنبال باشگاه سرخ
در دهه ۷۰ اتفاقات زیادی برای پرسپولیس رخ داد. دهه‌ای که بخش بزرگی از موفقیت‌های باشگاه در آن رقم خورد، چشم دولتی‌ها در تملک باشگاه بود. همان زمانی که نام پرسپولیس را به پیروزی تغییر دادند و چند وزارتخانه با سازمان تربیت بدنی، که رئیس آن معاون رئیس‌جمهور بود برای در اختیار گرفتن مالکیت این باشگاه در جنگ و جدال بودند. از جمله وزارت صنایع یا وزارت رفاه که برای مدیریت بر باشگاه، کارهای اساسی انجام داده بودند. حتی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز گام‌های بلندی برای مالکیت باشگاه برداشت اما پرسپولیس باز هم در ید قدرت سازمان تربیت‌بدنی ماند.

بازگشت پیشکسوتان
در مقاطعی از دهه ۸۰، شهرداری تهران می‌خواست مالک باشگاه شود. خیلی‌ها می‌گویند‌ کاش این اتفاق رخ می‌داد چون شهرداری می‌توانست مدیریت مالی خوبی بر باشگاه داشته باشد و حتی یکسری از هزینه‌های تیمداری را کاهش دهد. دو بانک صاحب‌نام کشورمان هم قصد خرید باشگاه را داشتند اما مهم‌ترین خریدار پرسپولیس، پیشکسوتانش بودند. علی پروین یکسری از رفقای ثروتمند خود را جمع کرد و با حمایت یکسری از پیشکسوتان قدیمی به دنبال خرید باشگاه بود اما بار دیگر جواب منفی شنید.

نوبت هواداران رسید
سپس چند نفر که خود را هوادار باشگاه می‌دانستند، برای خرید پرسپولیس اقدام کردند. یکی از آن‌ها فردی بود که در امارات مشغول کار تجارت مبلمان بود. این ‌فرد سه بار با مسئولان عالی‌رتبه ورزش کشور دیدار کرد. سپس فردی از سوئیس به نمایندگی از یک شرکت معتبر وارد عمل شد اما شرایطی برای سازمان تربیت‌بدنی گذاشت که آن‌ها مجبور به دادن جواب منفی شدند. یک نفر نیز در همان دهه ۸۰ مدعی بود می‌تواند با تأمین اعتبار از آمریکا، پرسپولیس را بخرد و مدیریت کند.

تاجر شتر برای خرید باشگاه!
در اواخر دهه ۸۰ و در اوج آشوب‌های مدیریتی در پرسپولیس، فردی که در لندن زندگی می‌کرد و رستوران‌های زنجیره‌ای داشت، مدعی خرید امتیاز باشگاه شد. او می‌گفت جدا از رستوران‌های زنجیره‌ای، تجارت شتر هم دارد و با فروش ۳۰ نفر شتر می‌تواند خرج یک سال باشگاه را بدهد!

مردی که خیلی پول داشت
یکی از خریداران هم، مشتری دست به نقدی بود که نامش برای خیلی‌ها آشناست. این‌فرد رفتارهای ضد و نقیضی در قبال پرسپولیس طی سال‌های اخیر از خود بروز داده و عنوان دهان‌پرکنی داشت. البته مشکلاتش هم بزرگ بود و مدت‌ها به زندان رفت اما آن‌هایی که به این‌فرد نزدیک بودند همیشه می‌گفتند: «حاج‌آقا خیلی پولدار است!» حدس زدن نام این ‌فرد خیلی کار آسانی است‌؛ کسی که پیشنهاد داده بود ۲۹۶میلیارد تومان بدهد و از سازمان خصوصی‌سازی، پرسپولیس را در مزایده بخرد.

پزشکی که غیبش زد
یک نفر که گفته می‌شد پزشک است هم در همان زمان مزایده‌ها از یک شهر کردنشین به تهران آمد و در حیاط سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد ۲۷۰میلیارد تومان می‌دهد و پرسپولیس را یکجا می‌خرد اما نه پولی داشت تا پاکت حضور در مزایده را دریافت کرده و به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کند و نه توانسته بود مدارک کافی برای اثبات ادعایش ارائه کند. او در نهایت با یک دستگاه پراید از سازمان خارج شد و برای همیشه غیبش زد!

برندها در صف خریداران
یک شرکت تولید‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی برای خرید باشگاه پیشنهاد ۳۰۰میلیارد تومان را به ازای ۵ سال داده بود. شرکتی دیگر که توسط یکی از پیشکسوتان به وزارت ورزش و جوانان معرفی شده بود و واردات لوازم صوتی و تصویری به ایران را داشت، با قیمت ۳۵۰میلیارد تومان برای ۵ سال وارد عمل شد و باز هم در خرید باشگاه ناموفق بود. صاحبان برندی که کت و شلوار ایتالیایی وارد می‌کردند به دنبال خرید باشگاه با ۳۰۰میلیارد تومان و تضمینی به مدت ۴ تا ۵ سال بودند و جواب منفی شنیدند. این اواخر و در زمان ایجاد تغییر اسپانسر از یک اپراتور تلفن همراه به اپراتوری دیگر، یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده که تبلیغات شهری و رسانه‌ای بالایی دارد، در پی خرید امتیاز باشگاه بود که باز هم موفق به این کار نشد. حالا پروین دوباره آستین‌ها را بالا زده تا با کمک دوستانش پرسپولیس را بخرد.

43503

کد N1762086

وبگردی