آفتاب

تهران نیاز به تحولات گسترده دارد

تهران نیاز به تحولات گسترده دارد

شهردار تهران در آیین افتتاح نمایشگاه دائمی نقشه دائمی به همراه وزیر آموزش و پرورش حاضر شد و بر لزوم آشنایی با گذشته در راستای تصمیم‌گیری درست تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی در آیین افتتاح نمایشگاه دائمی نقشه، ضمن تقدیر از اقدامات مدیریت قبلی در راستای احیای این نمایشگاه گفت:اطمینان می‌دهم که با تغییر مدیریت شهری تغییری در این حوزه ایجاد نمی‌شود.امیدواریم حداکثر استفاده علمی و آموزشی از این نمایشگاه عمل آید. نمایشگاه دائمی نقشه باید به عنوان مرکزی برای تبیین هویت و تاریخ شهر تهران مورد توجه باشد. اگر بخواهیم برای آینده تهران چشم‌انداز مطلوبی تعیین کنیم، طبیعی است که نیازمند آگاهی دقیق از گذشته تهران هستیم.

نجفی با تاکید بر اینکه نمایشگاه دائمی نقشه می‌تواند در آینده راهگشا باشد، گفت: این نمایشگاه از آنجا که سیر تکامل تهران و ارتباط تاریخ با جغرافیا و سیاست باجغرافیا را به ما می‌آموزد، پایگاه بسیار خوبی برای برنامه‌ریزی‌های آینده شهر است.به طور حتم بدون آشنایی با گذشته و آنچه که در تهران، کشور و جهان به وقوع پیوسته نمی‌توان تصمیم درستی گرفت.

شهردار تهران نمایشگاه دائمی نقشه را  پیوند دهنده بین گذشته، حال و آینده کشور و شهر تهران دانست و افزود: تحلیل سیر تحول نقشه‌های تهران به ما می‌آموزد که چگونه تصمیمات قبل بر زندگی امروز ما تاثیر می‌گذارد به طوری که دامنه هر تصمیم تا ده‌ها و صدها سال بر زندگی افراد تاثیرگذار باشد..آنچه از بررسی این نقشه‌ها می‌توان یافت ضرورت تداوم اقدامات درست و تغییر بسیاری از رویکردهاست.

وی با بیان اینکه در گذشته اقدامات بسیار خوبی در شهر تهران انجام شده است، اظهار کرد: این گذشته می تواند یک بازه زمانی صدساله، ۳۸ساله و حتی ۱۲ساله باشد. به هرحال اگر در هر بازه زمانی مسائل و جغرافیای تهران را مورد توجه قرار دهیم، مجموعه‌ای خدمات موثر در آن بازه انجام شده است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه امروز تهران نیاز به تغییر و تحول دارد، تصریح کرد: هر شهری از دو بعد جسمی و روانی برخوردار است. امروز در تهران جسم و روان رنجور است و این البته بدان معنا نیست که از خدمات گذشتگان غفلت کنیم و یا در مورد آنها بی‌انصافی به خرج دهیم، اما آنچه قطعی است این است که تهران نیاز به تحولات گسترده دارد تا به یک شهر مناسب‌تر برای زندگی تبدیل شود؛ برای یک زندگی انسان‌گرایانه و انسان مدارانه.

نجفی افزود: باید ضرورت تغییر را در بسیاری از برنامه‌ها  روش‌ها بپذیریم و این تغییرات را به تدریج وارد جسم و روان شهر کنیم. به هرحال ایجاد مراکزی از این نوع که شهرداری از گذشته بدان اهتمام داشته و در آینده نیز این اهتمام بیشتر می شود، نیاز امروز و فردای شهروندان است.

وی با اشاره به کارکرد فضاهای فرهنگی همچون نمایشگاه دائمی نقشه عنوان کرد: چنین مکان‌هایی برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان مناسبند و فرصت مناسبی را در اختیار مسئولان و مدیران تعلیم و تربیت قرار می‌دهد. بر این اساس این اماکن باید از لحاظ آموزشی و پژوهشی مورد توجه باشند.

نجفی با یادآوری اینکه نقشه جغرافیایی بر امنیت ملی تاثیرگذار است، بیان کرد: روشن است که مراکز علمی و فرهنگی از این دست ما را به مجموعه اهداف اجتماعی وفرهنگی نزدیک می کند.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: وجود اماکنی همچون نمایشگاه مذکور کمک می‌کند تا براساس یک چارچوب فرهنگی و علمی با انچه گذشتگان انجام داده‌اند، اشنا شویم و بدانیم با وجود ابزار و ادوات تکنولوژی چه مسئولیت‌هایی برعهده ماست.

کد N1762077

وبگردی