آفتاب

جشنواره «هنر برای صلح»، مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت

جشنواره «هنر برای صلح»، مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت

فربد گفت: پس از برگزاری دوره چهارم جشنواره‌ی «هنر برای صلح»، ما بر بین‌المللی بودن جشنواره بیشتر تمرکز کرده و چنین اقدامی مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری پنجمین جشنواره هنر برای صلح چهارشنبه 15 شهریور با حضور «مجید رجبی معمار» (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)، «فریدون فربد» (دبیر جشنواره هنر برای صلح) و «مژده طباطبایی» (دبیر بخش تجسمی جشنواره) در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: امسال برای سومین بار است که خانه هنرمندان ایران میزبان جشنواره هنر برای صلح می شود. سال گذشته در مراسم اختتامیه پیشنهاد برگزاری جشنواره را به صورت بین المللی دادیم که خوشبختانه مورد قبول قرار گرفت و باهمکاری خانه هنرمندان ایران و وزارت امور خارجه و مقرر حقوق بشر در ژنو، نمایشگاهی از آثار چهار دوره پیشین جشنواره هنر برای صلح در مقرر سازمان ملل در ژنو برپا شد.

 او افزود: امسال برای نخستین بار بخش فیلم نیز به این جشنواره اضافه شده است که این بخش نیز به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

رجبی معمار با اشاره به مفهموم گسترده صلح گفت: صلح مفهومی وسیع تر از ضد جنگ بودن دارد و هنر در القای این مفهوم گسترده می تواند کمک کننده باشد. همیشه صلح را در تقابل با جنگ معنی کرده اند، اما صلح مفاهیم گسترده ای چون بی دغدغه گی، زندگی همراه با عدالت و... با خود همراه دارد.

به گفته رجبی معمار اقبال عموم به جشنواره بسیار خوب بوده و امیدواریم جشنواره امسال بتواند از لحاظ کیفی هم رشد داشته باشد.

او افزود: جشنواره یک روز پیش از آغاز هفته دفاع مقدس شروع می شود و برای بسیاری این همزمانی مورد پرسش است. در کشورهایی هم که سفر کرده ام همواره این موضوع را از من پرسیده‌اند که چرا شما در کشورتان همزمان با جنگ ایران و عراق جشن می گیرید توضیح ما این است که این جنگ یک جنگ تحمیلی بر کشور ما بوده و این هفته را می توان هفته دفاع مقدس و مقاومت ملی مردم ایران دانست و به پاس رشادت های مردم ایران که تن به ظلم نداده اند و اجازه ندادند تکه‌ای از سرزمین شان تحت سیطره عراق قرار گیرد جشن می‌گیریم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: جنگ تحمیلی هشت ساله با پیروزی به اتمام رسید و ملت ایران با پذیرش قطعنامه 598 اعلام کردند که دیگر پس از این جنگ را ادامه نخواهند داد و به قول خود عمل کردند. ملت ایران همواره صلح طلب بوده و بر صلح استمرار داریم و به دنبال تنش زدایی در منطقه هستیم. آرزوی همه ما صلح برای جهانیان و امکان این مهم به واسطه فرهنگ و هنر هستیم. پیام کلی این جشنواره گفتمان صلح و عدالت جهانی در جهان است.

فریدون فربد (دبیر جشنواره) «هنر برای صلح» نیز گفت: پس از برگزاری دوره چهارم جشنواره ما بر بین المللی بودن جشنواره بیشتر تمرکز کرده و چنین اقدامی مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت.

به گفته فربد، امسال از ۳۰ کشور دنیا آثاری در این جشنواره شرکت داده شده و بخش سینما با دبیری ایمان عربی فعالیتش را آغاز کرده است. در این جشنواره می‌کوشیم نگاه هنری‌تری به فیلم کوتاه داشته باشیم.

فربد ادامه داد: در این دوره بخش موسیقی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این بخش از 21 تا 29 شهریور هرشب در فضای باز خانه هنرمندان ایران برنامه خواهیم داشت. همچنین یک تئاتر کودک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فضای باز خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد شد. همچنین همزمان با برگزاری جشنواره ویدئو مپینگ در برج آزادی اجرا خواهد شد.

مژده طباطبایی (دبیر بخش تجسمی) هنر برای صلح هم با بیان این مطلب که امسال این جشنواره در بخش تجسمی با اقبال خوبی مواجه شده است و پس از پایان جشنواره همچنان آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است گفت: در داوری ها تلاش کرده ایم که عدالت را رعایت کنیم و انتخاب های خوبی برای نمایش داشته باشیم.

او افزود: بخش تجسمی به صورت بین المللی برگزار می شود و اگر بخواهیم میزان رشد جشنواره را اعلام کنیم این جشنواره با رشد 20 درصدی در بخش تجسمی روبرو شده است.

به گفته رودابه تن کرمی دبیر اجرایی جشنواره، در این دوره 340 هنرمند شرکت کرده‌اند و با این که جشنواره از 21 شهریور آغاز به کار می کند مراسم رسمی جشنواره 23 شهریور در سالن شهناز برگزار خواهد شد و از برگزیدگان جشنواره تقدیر می شود.

ایمان عربی دبیر بخش سینما نیز گفت: طبق جلسه‌ای که با فریدون فربد مبنی بر اضافه کردن بخش فیلم کوتاه به جشنواره داشتیم، حدود ۲۹ فیلم بین المللی توسط ما دیده شد که ۱۰ فیلم برای بخش بین‌الملل انتخاب شد. از حدود ۴۶ فیلم که برای سینمای ایران انتخاب کردیم ۲۷ فیلم را برای اکران فیلم ها در این بازه سه روزه در نظر گرفتیم. فیلم هایی که در این جشنواره اکران می شوند در جشنواره های مهم دنیا مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

در پایان این نشست از پوستر پنجمین دوره هنر برای صلح که توسط حامد حکیمی طراحی شده بود رونمایی به  عمل آمد.

خانه هنرمندان ایران از 21 تا 30 شهریور میزبان پنجمین جشنواره هنر برای صلح خواهد بود.

کد N1762073

وبگردی