آفتاب
اندیشمند روسی در گفتگو با مهر:

نامه امام علی(ع) به مالک اشترمی‌تواند قانون اساسی برای امروز باشد

نامه امام علی(ع) به مالک اشترمی‌تواند قانون اساسی برای امروز باشد

تآراز چرنی ین کو، مترجم و نماینده دولت روسیه در پنجمین دوره جشنواره امام علی پژوهی گفت: نامه امام علی(ع) به مالک اشتر می تواند به عنوان قانون اساسی کشور اسلامی معاصر قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تآراز چرنی ین کو، نماینده دولت روسیه در پنجمین دوره جشنواره امام علی پژوهی که امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، در حاشیه این مراسم  در گفتگویی با خبرنگار مهر در پاسخ به سوال چگونگی آشنایی با این جشنواره گفت: در پنجمین دوره جشنواره امام علی پژوهی از من به عنوان مترجم کتاب نهج البلاغه در روسیه دعوت شد. 

وی در ادامه گفت: من غیر از نهج البلاغه صاحب مقالات زیادی در زمینه اقتصاد اسلامی، سیاست کشورهای اسلامی، مقالات پژوهشی در زمینه عقاید و ابعاد دیگر علوم انسانی و شرعی هستم و آثار مختلف شیعی مانند صحیفه سجادیه، مختصری از میزان الحکمه را به زبان روسی ترجمه کرده ام. در حال حاضر هم مشغول ترجمه تفسیر المیزان علامه طباطبایی به زبان روسی هستم. همانطور که می دانید این تفسیر تفسیری مهم و بسیار بزرگ از لحاظ حجم است. در حال حاضر ترجمه جلد پنجم از بیست جلد این کتاب در حال اتمام است. 

نماینده دولت روسیه افزود: توجه به امام علی(ع) پژوهی در روسیه و دنیا مطلوب است. نظریات این امام معصوم منبع و سرچشمه اندیشه های مختلف در ابعاد سیاسی، اجتماعی و علمی و نه صرفا ابعاد مذهبی است. به عنوان مثال معروف و غیر قابل انکار  است که نامه شماره ۵۳ امام علی(ع) به مالک اشتر رضی الله اکنون هم می تواند به عنوان یک قانون اساسی کشور اسلامی معاصر قرار بگیرد. من مطمئن هستم که تمام اصول زندگی اجتماعی و سیاسی مورد بررسی مختصر اما عمیق قرار گرفته اند.

وی در ادامه در خصوص مقاله ش در جشنواره امام علی پژوهی  توضیح داد: مقاله من در این جشنوراه «فلسفه متعالی در خطبه های امام علی(ع) از دیدگاه نهج البلاغه» است. متعالی بودن به معنی چیزی ماورایی است. یعنی چیزی که خارج از چارچوب این دنیا و خارج از چارچوب زمانی - مکانی است. 

چرنینکو در پاسخ به اینکه اینگونه جشنواره ها تا چه اندازه می تواند به شناخت مردم و دانشجویان از امام علی (ع) کمک کند؟ و چه باید کرد که سیره امام علی(ع) در بین جوامع غربی بیشتر شناخته شود  گفت: قبل از هرچیزی باید نشان داد که افکار و اندیشه های امام علی(ع) جایگاه ویژه ای در دنیای معاصر دارند. همچنین اینکه این اندیشه ها تا چه اندازه معاصر هستند هر چند در گذشته نوشته شده است.  یعنی ایده ها و اندیشه هایشان امروزه هم جوابگوی نیازها و مسائل  بشر کنونی هستند. این را باید به کشورهای جهان نشان داد. من با توجه به مسافرت هایی که در اکثر کشورهای دنیا داشته ام متوجه شده ام که متفکران غیر مسلمان بیشتر به فلسفه تشیع و اسلام توجه داشته اند.  متاسفانه در کشورهای امروزی بویژه فلسفه تشیع حتی در بین مستشرقین ناشناخته مانده است. در این زمینه متخصص هم کم داریم اگر بیشتر به کتاب های شیعه پرداخته شود فکر می کنم توجه به فلسفه تشیع و اندیشمندان شیعه بیشتر می شود. 

این متخصص بانکداری اسلامی در  پایان اضافه کرد: توجه به علوم انسانی در همه کشورها از جمله ایران نقش مهمی دارد. اما باید بیشتر به ارزش هایی توجه کرد که ما را به باری تعالی نزدیکتر و ما را با خالق تعالی مرتبط کند. هر کاری که بی هدف انجام می دهیم قطعا ناموفق می شود. در نهایت هدف اعلای ما ارتباط به حق تعالی است و در سیاست و اقتصاد این حقیقت را نباید از دست بدهیم. به همین خاطر ما حتی در کشورهای غربی روز به روز می بینیم که حتی مشتریان و مدیران غیر مسلمان  توجه بیشتری به ارزش های اقتصاد  اسلامی می شود. چرا که اقتصاد عادلانه نسبت به اقتصاد امروزی بسیار پیشرفته تر است. در زمینه های اجتماعی ارزش های سنتی خودمان را نباید از دست بدهیم. هرچند علوم انسانی نباید در سطح نظریه باقی بماند بلکه باید در سطح عملی هم به این مسئله توجه شود و به آن پرداخته و کاربردی شود. 

کد N1762071

وبگردی