آفتاب

سکوت سنگین آیت‌الله؛ چرا مصباح‌یزدی این روزها کمتر حرف های سیاسی می‌زند؟ /یک تاکتیک ویژه

سکوت سنگین آیت‌الله؛ چرا مصباح‌یزدی این روزها کمتر حرف های سیاسی می‌زند؟ /یک تاکتیک ویژه

نامه نیوز نوشت: آیت‌الله مصباح‌یزدی که برای انتخابات 92 تمام تلاشش را کرد تا ابتدا کامران باقری لنکرانی و سپس سعید جلیلی جایگزین محمود احمدی نژاد در پاستور باشد بعد از شکست در انتخابات 24 خرداد ماه به یکی از منتقدان سرسخت حسن روحانی تبدیل شد.

از عجایب روزهای بعد از انتخابات اردیبهشت ماه سکوت برخی چهره ها است. کسانی که در دولت قبل حسن روحانی تند ترین نقدها را به او و دولتش داشتند و حالا اما ترجیح داده اند که در گوشه ای از دنیای سیاست آرام و بی صدا روزگار را سپری کنند.

او که برای انتخابات 92 تمام تلاشش را کرد تا ابتدا کامران باقری لنکرانی و سپس سعید جلیلی جایگزین محمود احمدی نژاد در پاستور باشد بعد از شکست در انتخابات 24 خرداد ماه به یکی از منتقدان سرسخت حسن روحانی تبدیل شد. او در مورد برجا گفته بود: «مطمئن بودم که این مذاکرات نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و این مشکلات قابل پیش بینی بود. معلوم بود که مذاکره با شیطان و اعتماد به وعده های او کاملا غلط است. مردم حرف کسانی که اشتباهات و شکست هایشان را به گردن رهبری می اندازند نمی پذیرند.»

او سخنان تند تر از این هم در نقد روحانی داشت . یکبار وقتی روحانی گفت که «بعضی‌ها که کار ندارند دچار توهم هستند. برخی‌ها مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند درحالی‌که نه می‌دانند دین چیست و نه می‌دانند آخرت چیست، فقط غصه می‌خورند.» آیت الله مصباح یزدی در واکنش به این سخنان گفته بود: « برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آنها را متهم به توهم می‌کنند. باید از او پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»

آیت الله و انتخابات

آنگونه که نزدیکان مصباح یزدی می گویند او از چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری دستوری تشکیلاتی برای حمایت از ابراهیم رییسی را صادر کرده است . خیلی ها معتقدند همین نظر آیت الله بوده است که موجب شده حامیان سفت و سخت سعید جلیلی از کمپین او به کمپین ابراهیم رییسی کوچ کنند .

حالا او این روزها از همیشه بیشتر سکوت کرده است. دیگر خبری از نقدهای آنچنان او به حسن روحانی نیست . دیگر جملات تند و تیز او در اعتراض به سیاست های دولت نیست و او تنها ترجیح داده است که به بیان حرف های کلی پرداخته و اگر کنایه ای هم زده بسیار سربسته و بدون نشانه واضح برای الصاق به شخص خاصی بوده است .

برای مثال او همین اخیرا گفته است :« امام با قدرت می فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، بزرگانی در همین کشور الان هم هستند که حاضر هستند تا کمر جلوی برخی از مسؤولان آمریکا خم شوند تا کمکی از آن ها بگیرند»

آیت الله به صورت مشخصی سکوت سیاسی را در دستور کار خود قرار داده است ؛ سکوتی که احتمالا یکی از این دو دلیل وی ا حتی هر را با هم دارد :
1- تاکتیک ویژه برای گذار از شرایط فعلی
2- دلخوری از فرجام کمپین شاگردان سیاسی

گذر زمان ثابت می کند که دلیل اصلی این رفتار آیت الله آن هم در این مقطع زمانی چیست .

29212

کد N1762025

وبگردی