آفتاب

راه‌اندازی دفترکنفدراسیون صنایع هند در ایران

راه‌اندازی دفترکنفدراسیون صنایع هند در ایران

هند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای طرف تجاری ایران، هیات تجاری خود را به ایران فرستاد تا با فعالان بخش‌خصوصی مذاکره کنند. روز گذشته ...

دنیای اقتصاد:هند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای طرف تجاری ایران، هیات تجاری خود را به ایران فرستاد تا با فعالان بخش‌خصوصی مذاکره کنند. روز گذشته اتاق بازرگانی تهران میزبان این هیات بود و سفیر هند در تهران از برنامه ریزی برای کاهش زمان صدور ویزای تجاری از پنج به سه روز برای تجار و بازرگانان ایرانی خبر داد تا از این طریق ورود و خروج تجار را تسهیل کند. همچنین ایرانی‌ها نیز قرار است به‌زودی میز هند را در معاونت بین‌الملل اتاق تهران ایجاد کنند.

 

هند با بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت و به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان دارای فرصت‌های طلایی بی‌شماری برای گسترش روابط تجاری با کشورهای مختلف به‌ویژه ایران است. هندی‌ها نیز مانند بسیاری از کشورها پس از انجام اصلاحات اقتصادی توانستند اقتصاد بسته خود را به اقتصاد آزاد تبدیل و در بازارهای جهانی سهم‌خواهی کنند. این کشور پس از چین چهارمین مصرف‌کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. به گفته کارشناسان،حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می‌تواند به سرعت گسترش یابد. براساس آمارهای تجارت خارجی کشور در 5 ماه منتهی به مرداد سال‌جاری، از بین 5 کشور عمده طرف معامله در صادرات غیرنفتی، هند توانسته رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد و صادرکنندگان در این مدت 4 میلیون و 385 هزار تن کالا با ارزشی معادل یک میلیارد و 199 میلیون دلار به این کشور صادر کرده‌اند. این میزان از صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 38/ 12 درصد رشد و از نظر ارزشی 39/ 1 درصد کاهش را تجربه کرده است. همچنین این کشور توانسته 97/ 6 درصد از کل ارزش صادراتی را در این مدت به خود اختصاص دهد. در بخش واردات نیز، هند با دارابودن سهم 51/ 6 درصدی از کل ارزش وارداتی کشور، در بین 5 کشور عمده وارداتی رتبه سوم را از آن خود کرده است. تجار ایرانی در این مدت یک میلیون و 116 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 266 میلیون دلار به کشور وارد کرده‌اند. همچنین از میان مبادی عمده وارداتی در 5 ماه منتهی به مرداد سال‌جاری، تنها میزان واردات از هند نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته به‌طوری‌که از نظر وزنی بیش از 32 درصد و از نظر ارزشی بیش از 36 درصد رشد یافته است.

 

هندی‌ها در اتاق تهران

نشست فعالان اقتصادی ایران و هند روز گذشته در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست، سفیر هند حضور داشت و در جمع تجار دو کشور گفت: هندوستان چندی پیش هفتادمین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت که نقطه عطفی در تاریخ این کشور است، این مهم به ما این فرصت را می‌دهد تا ببینیم در هفت دهه گذشته چه کرده‌ایم و برای پنج سال آینده چه برنامه‌هایی خواهیم داشت. به گفته سهراب کومار، دولت هند در چند سال گذشته اهداف بلندپروازانه‌ای را برای طراحی سیاست‌های عمومی و خصوصی خود تعریف کرده که از جمله آنها طرح making India (ساختن هند) برای توسعه صنایع داخلی، شرکت‌های نوپا، توسعه مسکن و سایر جنبه‌های مهم اقتصادی این کشور است. هدف از این طرح‌ها افزایش ثروت و تامین منافع مستمر و پایدار برای مردم هند است. وی افزود: دفتر کنفدراسیون صنایع هند برای دومین بار به ایران اعزام شده و تلاش هر دو کشور بر این است که روابط دو کشور از محتوای اقتصادی بیشتری برخوردار شود. کومار با اشاره به سفر نخست‌وزیر هند به ایران در ماه مه سال گذشته و دیدار با رئیس‌جمهوری روحانی، یادآور شد: در این سفر توافق‌های زیادی بین دو کشور انجام شد که توسعه روابط در زمینه هیدروکربن‌ها، گاز، بحث‌های غیرگازی و نفتی، ترانزیت، توسعه بندر چابهار و توسعه زیرساخت‌ها از جمله این توافقات بوده است.

سفیر هند در تهران اظهار کرد: به‌زودی دفتر کنفدراسیون صنایع هند در ایران گشایش می‌یابد و در همین راستا صدور ویزای تجاری برای تجار ایرانی از پنج به سه روز کاهش خواهد یافت. همچنین ویزاهای دوگانه و چندگانه به تجار ایرانی داده می‌شود.

کومار افزود: پس از ملاقات مقامات سیاسی ارشد دو کشور، تشکیل یک کمیسیون اقدام مشترک بازرگانی بین طرفین برنامه‌ریزی شد که در بخش‌هایی مثل هیدروکربن، زیرساخت و تجارت تشکیل جلسه خواهند داد. وی با اشاره به اینکه ایران فرصت‌های بسیار زیادی را برای تجار و فعالان اقتصادی هندی ایجاد کرده ابراز امیدواری کرد: حضور هیات کنفدراسیون صنایع هند در ایران منجر به تحکیم روابط تجاری بین دو کشور خواهد شد. کومار همچنین با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران از نظر جغرافیایی، بر اهمیت پروژه چابهار تاکید کرد و گفت: این پروژه اینک پیشرفت و سرعت مناسبی یافته است. «نوشاد فوربز» نایب ‌رئیس کنفدراسیون صنایع هند گفت: تاریخچه تجاری هند تا سال 1991 میلادی مبتنی بر سیستم اقتصادی بسیار بسته بود اما پس از آن با انجام اصلاحات اقتصادی روابط بین‌المللی توسعه‌یافت. وی بیان کرد: امروز هندوستان در رشته‌های مهندسی، شیمی، بیوشیمی و صنایع بسیار پیشرفته و در عرصه‌های پایه‌ای تکنولوژیکی و زیرساخت‌های تحقیق و توسعه گام برداشته است. فوربز با اشاره به اهمیت مساله صدور ویزا خاطرنشان کرد: تسهیل در این زمینه به توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهد انجامید. دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این نشست گفت: مناسبات ایران و هند همواره حتی در زمان تحریم‌ها پایدار بوده و فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند پیشگام دیپلماسی اقتصادی تهران و دهلی باشند. بهمن عشقی افزود: توسعه حضور در هند با درآمد ملی سالانه چهار تریلیون دلاری یکی از اهداف بزرگ اقتصادی و تجاری ایران است. اقتصاد هند امروز نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و به نظر می‌رسد در نزدیکی هند هیچ کشوری به اندازه ایران این قابلیت را ندارد که مرجع سرمایه‌گذاری خارجی برای این کشور شود. وی با اشاره به علاقه‌مندی اتاق ایران به توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با هند، گفت: به‌زودی میز هند در معاونت بین‌الملل اتاق تهران ایجاد خواهد شد. وی با بیان اینکه عمده‌ترین وارادت ایران از هند برنج بوده، یادآور شد: هند به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت و هفتمین کشور وسیع جهان برای توسعه اقتصادی خود نیازمند انرژی است که ایران می‌تواند آن را به سهولت و امنیت در اختیار هند قرار دهد.

کد N1761686

وبگردی