آفتاب

برنامه‌های ستاد اربعین شهرداری تهران تشریح شد

برنامه‌های ستاد اربعین شهرداری تهران تشریح شد

معاون شهرداری تهران گفت: امسال حدود 10 میلیارد اعتبار برای ارائه خدمات از سوی ستاد اربعین پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی عبداللهی در پنجمین جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: چهار سالی است که شهرداری تهران بر اساس ماموریت واگذار شده از سوی دولت اقداماتی را در ایام اربعین انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه مراسم اربعین رویداد بی‌نظیر و نمونه‌ای عملی از سبک زندگی اسلامی است، اظهار داشت: شهرداری تهران بنا به وظایف محول شده از سوی ستاد اربعین و کسب تجارب قبلی اقداماتی را انجام داده که در صدد است امسال نیز در این رابطه نقش آفرین باشد.

معاون شهرداری تهران با بیان اینکه رویکرد شهرداری در سه سال گذشته تسهیل‌گری و ساماندهی مردم تهران و دیگر شهرها در این حوزه بوده است، اظهار داشت: با تشکیل کمیته خدمات شهری در ستاد اربعین از شهرداران کلان‌شهرها دعوت به عمل آمد و  ما شاهد استقبال شهرداران در این رابطه بودیم در سال 96 نیز با همین رویکرد در این کمیته و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و جذب مشارکت‌های مردمی می‌خواهیم در مسیر مردمی‌ شدن این خدمات گام برداریم.

عبداللهی کاهش نیروی انسانی و تجهیزات خدمات شهری، افزایش تسهیل‌گری و ارتقای هماهنگی‌ را از جمله دستاوردهای رویکرد شهرداری تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: ستاد اربعین که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند 13 کمیته دارد که شهرداری تهران عضو اصلی هشت کمیته است و مسئولیت مستقیم کمیته مدیریت شهری را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در شهرداری تهران ستاد اربعین با دو بخش فرهنگی و اجرایی در معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی و اجرایی در قالب 20 کمیته تشکیل شده است، ابراز داشت:  در چهار پایانه مرزی و همچنین در داخل عراق قرارگاه‌های فرهنگی ایجاد کرده‌ایم در مزرها اقدامات فرهنگی مانند رادیو اربعین، حسینه مدافعان حرم، راهنمای زائر و خدمات به زائر را خواهیم داشت و در خاک عراق نیز در کاظیمن، سامرا و کوت پایگاه داریم.

معاون شهرداری تهران با بیان اینکه کمیته زیباسازی عهده‌دار چاپ تمثال شهدای مدافعان حرم و حشد الشعبی و نصب آنها در طول مسیر را بر عهده دارد، عنوان کرد: اجرا و نصب آن تمثال‌ها و پرچم‌ها بر عهده سازمان بسیج شهرداری و معاونت حمل و نقل است. همچنین کمیته فرهنگی هم با موکب‌ها و هیئت‌های ایرانی و عراقی در ارتباط است.

عبداللهی کمیته‌های نظافت و پاکیزگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، اسکان، پشتیبانی، منابع انسانی، ایمنی و بانک شهر و ... را از جمله کمیته‌های زیر نظر معاونت اجرایی برشمرد و ابراز داشت: کمیته بهداشت و درمان معاونت اجرایی زیر نظر شرکت شهر سالم است سال قبل 150 داوطلب در مراسم ما حضور داشتند ما امسال در چهار پایگاه مرزی و همچنین در نجف، کربلا و مسیر مابین این دو شهر هشت جایگاه ویژه و به عبارتی هشت بیمارستان صحرایی داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس درخواست سفیر ایران در سال‌های گذشته مسئولیت حمل و نقل اربعین بر عهده آقای سنندجی بود، یادآور شد: سال قبل ما هزار اتوبوس را به عراق بردیم که این فارغ از اتوبوس‌هایی است که سپاه و وزارت راه به آنجا برده بودند. کمیته حمل و نقل  عهده دار انتقال زائرین  را بر عهده دارد سال گذشته دو و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و بر اساس پیش بینی ها امسال سه میلیون زائر در مراسم اربعین حضور خواهند داشت باید توجه داشت که یک پنجم آن زائران از تهران هستند.

در این هنگام محسن هاشمی با تذکر به عبداللهی گفت: گزارش شما بیشتر جنبه آشنایی دارد و اعضای شورا می‌خواهند بدانند که اعتبار این اقدامات چقدر است، بر اساس چه مصوباتی انجام می‌شود و هزینه کرد آن چگونه است؟

عبداللهی در این باره پاسخ داد: بر اساس مصوبه شورای شهر در سه دوره گذشته اقدامات ما صورت می‌گیرد و امسال حدود 10 میلیارد اعتبار پیش بینی شده است. این اقدامات بنا به درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور بوده و اقدامات‌مان مورد تصویب شورای شهر بوده است.

کد N1761402

وبگردی