آفتاب

آغاز اعتصاب کارکنان مک‌دونالد در انگلیس

آغاز اعتصاب کارکنان مک‌دونالد در انگلیس

کارکنان دو شعبه از فروشگاه زنجیره‌ای مک‌دونالد انگلیس در اقدامی بی‌سابقه از امروز (دوشنبه) در اعتراض به وضعیت حقوقی‌شان دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایلنا، کارکنان دو شعبه از فروشگاه زنجیره‌ای مک‌دونالد انگلیس در اقدامی بی‌سابقه از امروز (دوشنبه) در اعتراض به وضعیت حقوقی‌شان دست به اعتراض زدند.

بر اساس این گزارش، دست‌کم 40 نفر از کارکنان شعبه‌های کمبریج و کریفورد انگلیس در این اعتصاب شرکت دارند. معترضان خواهان امنیت شغلی و پرداخت دست‌کم 10 پوند در ساعت به‌عنوان دستمزدشان هستند.

«ایان هودسون» رئیس انجمن مواد غذایی و اتحادیه کارگران انگلیس (BFAWU) ضمن حمایت از تصمیم کارکنان مک ‌دونالد گفت: اکنون زمان تغییر فرارسیده است. از پیش کارکنان رستوران‌هایی نظیر مک‌دونالد مجبور بودند تا وضعیت نابرابر حقوقی‌شان را تحمل و در محل کار تحقیر شوند اما اقدام امروز شجاعانه و تاریخی است.

یکی از کارکنان مک‌دونالد در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز گفت: کار کردن برای مک‌دونالد دشوار است. علت اینکه من امروز اعتصاب کردم این است که احساس می‌کنم به‌اندازه کافی حقوق نمی‌گیرم.

بیش از یک‌ میلیون نفر در فروشگاه‌های مک‌دونالد در سراسر جهان کار می‌کنند که از این میزان در حدود یکصدهزار نفر در انگلیس به مشغول به کار هستند.

به گزارش رسانه‌های انگلیسی، سایر کارکنان شعبه‌های مک‌دونالد نیز در نظر دارند تا اقدام مشابهی را صورت دهند.

شنبه گذشته نیز ده‌ها نفر از کارکنان این فروشگاه زنجیره‌ای و اعضای اتحادیه‌های کارگری در مقابل مقر مک‌دونالد در لندن تجمع کرده بودند. معترضان همچنین در نظر دارند امروز نیز در مقابل پارلمان دست به اعتراض بزنند.

جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) نیز ضمن اعلام حمایت از اقدام کارکنان معترض مک‌دونالد، تأکید کرد که خواسته آن‌ها منصفانه و بایستی مورد توجه قرار گیرد.

بااین‌حال یک سخنگوی مک‌دونالد این اعتصاب را کم‌ارزش و فاقد مشروعیت خواند و عنوان کرد که شمار اعتصاب‌کنندگان زیر 0.01 درصد است و ادعای آن‌ها مربوط به یک اختلاف داخلی است.

وی همچنین عنوان کرد که از آوریل سال 2016 تاکنون سه بار دستمزد کارکنانش را افزایش داده است.

این برای اولین بار از زمان گشایش مک‌دونالد در انگلیس در سال 1974 است که کارکنانش اعتصاب می‌کنند.

کد N1761313

وبگردی