آفتاب

پاریس، شمشیر را برای مادورو از رو بست

پاریس، شمشیر را برای مادورو از رو بست

ایسنا نوشت: دو روز پس از آنکه یک فعال برجسته که قصد شرکت در نشست پاریس را داشت توسط مقامات کاراکاس ممنوع الخروج شد، رئیس‌جمهور فرانسه با رهبران اپوزیسیون ونزوئلا دیدار و درباره بحران سیاسی و انسانی این کشور مذاکره کرد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کشورهای خارجی از جمله اسپانیا و انگلیس نیز که رهبرانشان قرار است در چند روز آتی با اعضای کنگره تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا دیدار کنند، این اقدام دولت سوسیالیست کاراکاس برای ممنوع الخروج کردن لیلیام تینتوری، فعال برجسته ونزوئلایی‌و همسر مخالفان این کشور را محکوم کردند.

پس از آنکه سفرای چهار کشور خارجی تینتوری را تا فرودگاه همراهی کردند، خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که از سفرای این چهار کشور خارجی به خاطر مداخله در امور داخلی ونزوئلا شکایت کرده است.

آریزا گفت: این نوع بیانات و ابراز نظرها برای عملکرد دموکراسی ونزوئلا و نهادهایش نامعقول و توهین آمیز هستند.

این در حالی است که خولیو بورخس، رئیس کنگره تحت کنترل مخالفان ونزوئلا و فردی گوئورا، معاون اولش نشست‌های برنامه‌ریزی شده قریب‌الوقوع با رهبران اروپایی را پیش می‌برد.

این نشست‌ها با هدف افزایش فشار بین‌المللی بر نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا برای برگزاری انتخابات، احترام به تعادل قدرت و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه صورت می‌گیرد.

برخس و گوئورا در دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفتند: مردم ونزوئلا شدیدا نیازمند نیازهای اولیه خود از جمله غذا و دارو هستند آن هم در زمانی که دولت مادورو حقوق اولیه شهروندان را نقض می‌کند.

بورخس گفت: در جریان این نشست ماکرون چندین بار سوال کرد که برای تسکین این بحران چه کاری می‌تواند انجام دهد و پیشنهاد فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه برای ونزوئلا را مطرح کرد.

این دورنمایی است که به احتمال زیاد مادورو آن را رد می‌کند. رئیس‌جمهور ونزوئلا مرتبا از پذیرش هرگونه کمک خارجی امتناع کرده و این مساله را که کشورش با یک بحران مواجه است رد می‌کند و مدعی است که این اقدام راه را برای مداخله خارجی در امور داخلی هموار می‌سازد.

بورگس گفت: چندین کشور جهان پیشنهاد ارسال رایگان غذا و دارو را مطرح کرده‌اند و غیرقابل باور است که اصلی‌ترین مانع دولت کاراکاس محسوب می‌شود؛ دولتی که قرار است از حقوق مردم ونزوئلا دفاع کند.

چند ساعت پس از این دیدار دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ماکرون آماده است تا موضوع اعمال تحریم‌های اروپا علیه دولت مادورو را پیش ببرد.

ماکرون ضمن محکوم کردن سرکوب اپوزیسیون گفت: فرانسه آماده است تا مذاکراتی را با اروپا برای اعمال تحریم علیه مسببان این وضعیت در ونزوئلا برگزار کند.

تینتوری یک فعال اپوزیسیون برجسته است که قرار بود در این دیدار با ماکرون حضور داشته باشد اما مقامات مهاجرت ونزوئلا پاسپورت وی را در فرودگاه مصادره کردند.

هنوز هیچ توضیح رسمی‌ای درخصوص علت ممنوع الخروج تینتوری اعلام نشده اما این مساله یک روز پس از آن صورت گرفت که به وی دستور داده شده بود تا برای پاسخ گویی به سوالاتی مربوط به کشف مقدار زیادی پول نقد در دادگاه حاضر شود.

افرادی که توانستند به این سفر بروند قرار است با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ترزا می، نخست وزیر انگلیس و ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا دیدار کنند.

5252

کد N1761288

وبگردی