آفتاب

افزایش تولید مرهون بذر ژنتیک است/ کشت مستقیم، کلید گنج دیم به شمار می‌رود

افزایش تولید مرهون بذر ژنتیک است/ کشت مستقیم، کلید گنج دیم به شمار می‌رود

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بحث کشاورزی ما مشکلات بهره‌وری از آب را داریم اما به این توفیق دست یافته‌ایم که صرفه‌جویی 25 درصدی و کاهش مصرف آب را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پنجمین گردهمایی سراسری کشت پاییزه امروز سه شنبه 14 شهریور با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، کشاورز معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی، یزدان سیف، رئیس شرکت بازرگانی تهران، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان نمونه در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این همایش کشاورز، معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بحث کشاورزی ما مشکلات بهره‌وری از آب را داریم اما به این توفیق دست یافته‌ایم که صرفه‌جویی 25 درصدی و کاهش مصرف آب را داشته باشیم. سال گذشته به ظاهر بهتر بود اما از نظر اقلیمی  ناهنجارترین سال کشاورزی کشور به شمار می‌رفت.

وی افزود: بارندگی در آخر آذر و بهمن انجام شد و در این ایام سرمای غیرقابل پیش بینی و ناگهانی منفی 18 درجه‌ای به محصولات ضربه زد. در حالی که در دیگر ایام سال بارندگی صفر بوده است اما با این وجود در استان‌هایی مانند خوزستان سال زراعی خوبی را پشت سر گذاشتیم.

کشاورز در رابطه با ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما توسعه ناوگان مکانیزاسیون کشور است. تمام فعالیت‌های کشاورزی از آماده کردن زمین تا رساندن محصول به مصرف کننده توسط مکانیزاسیون انجام می‌شود. استان‌های ما در سال 94 و سال گذشته شرایط خوبی در زمینه مکانیزاسیون داشتند اما توفیقات امسال زیاد نبود.

وی افزود: به طور کلی مکانیزاسیون در برخی موارد بسیار موفق بوده است مانند تراکتور متوسط و نیمه سنگین اما در موارد زیادی نیاز به تجدید نظر در برنامه است. در باغبانی بسیار ضعیف هستیم.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در رابطه با کشت مستقیم اگر چه عملکرد 220 درصد داشتیم اما باز هم بسیار عقب هستیم. یکی از نیازهای بخش کشاورزی هوشمندسازی و ارتقای خاک کشاورزی است. ما در کشاورزی ریشه به صورت مطلوب نداریم. کشت مستقیم کلید گنج دیم است غیر از گندم، جو و سیب‌زمینی همه را باید بوته‌کاری کنیم. ما انرژی بسیاری را برای کشاورزی مصرف می‌کنیم تنوع تراکتور بسیار پایین است و در بحث دامپروری، شیلات و صنایع تبدیلی مکانیزاسیون بسیار ضعیف عمل کرده است.

کشاورز با اشاره به کشاورزی حفاظتی تصریح کرد: اگر بخواهیم زمین آباد و تولید مستمر داشته باشیم گره آن کشاورزی حفاظتی است وزارتخانه برای این امر برنامه‌ریزی‌های بسیاری کرده و با شرکت‌هایی مانند ایکاردا قرارداد بسته‌ایم. اولین رکن برنامه ششم در کشاورزی کشاورزی حفاظتی است ممکن است در سال‌های اول عملکرد اندکی متوقف شود اما به صورت مستمر و پایدار ثمره خواهد داد.

وی افزود: بذر، منبع ژنتیکی دارد که به کشاورز داده می‌شود بذر ژنتیکی باید دارای پتانسیل باشد. 20 تا 30 درصد افزایش تولید مرهون ژنتیک است پس ما باید به بذر با یک رویکرد جدیدتر نگاه کنیم. وزارت جهاد در بذر گواهی شده و مادری هم عملرد خوبی داشته است توانستیم گندم آبی را از 57 درصد به 100 درصد برسانیم و میزان تولید را از 157 هزار تن به 300 هزار تن افزایش دهیم که حدود 60 درصد رشد داشته است.

ادامه دارد...

کد N1761259

وبگردی