آفتاب
رسول رضایی چیانه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تحقق بخشیدن به حقوق ملت احتیاج به وکیل مستقل دارد

تحقق بخشیدن به حقوق ملت احتیاج به وکیل مستقل دارد

یک وکیل دادگستری گفت: کسانی که می‌خواهند نظام قضایی ایران را مدیریت کنند باید به این جمع‌بندی برسند که هدف حقوق مردم است. اگر در مقام عمل هم به‌دنبال احقاق حقوق مردم هستیم باید کانون‌های مستقل و وکیل مستقل را بپذیریم.

رسول رضایی چیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات صنف وکلا گفت: کانون وکلا نهادی است که به صورت تخصصی از حقوق مردم دفاع می‌کند. زمانی که سطح این نهاد را تنزل می‌دهیم، او را با حاشیه‌های مختلف درگیر می‌کنیم. کانون وکلا با هیچ نهاد و سازمانی درگیری ندارد و فقط مجری قانون است و براساس قانون کار خود را ادامه می‌دهد.

این وکیل دادگستری بیان داشت: در جایی که می‌گوییم خود شخص می‌تواند از خود دفاع کند اما نمی‌تواند برای خود وکیلی به انتخاب خود داشته باشد قابل قبول نیست. اینکه افراد بی تخصص دعوایی را مطرح کنند باعث می‌شود بسیاری از وقت و سرمایه قوه قضاییه صرف مسایلی شود که شاید اصلا قابل طرح نباشد و به یک قرار رد دادخواست منتهی می‌شوند.

رضایی افزود: کسانی که می‌خواهند نظام قضایی ایران را مدیریت کنند باید به این جمع‌بندی برسند که هدف حقوق مردم است. بالاخره حقوق مردم باید تضمین و اجرا شود. اگر در مقام عمل هم به‌دنبال احقاق مردم هستیم باید کانون‌های مستقل و وکیل مستقل را بپذیریم.

این حقوقدان بیان داشت: ما نمی‌توانیم کانون وکلا و وکیلی داشته باشیم که مستقل نباشد. تحقق بخشیدن به فصل سوم قانون اساسی احتیاج به این امر دارد.

وی راجع به جذب وکیل توسط مرکز مشاوران گفت: اگر بخواهیم قانون را دور بزنیم تقلب نسبت به قانون است. کانون‌ها که در حال حاضر به دنبال ادغام یا الحاق مرکز مشاوران هستند بگویند که افرادی که بعد مدت برنامه سوم جذب شدند قانونی نیستند و امکان ادغام یا الحاق آنها نیست چه برسد به این افرادی که با این آزمون قصد دارند وارد این مرکز شوند.

رضایی با اشاره به اینکه هیچ قانونی به مرکز مشاوران اجازه جذب وکیل را نداده است گفت: در برنامه سوم توسعه ماده‌ای آمد که اجازه داد مرکز مشاوران قوه قضاییه مشاور جذب کند نه وکیل. با تفسیر اشتباه کاری که می‌خواستند را انجام دادند و وکیل جذب کردند. بعد از اتمام مدت پنج ساله که در برنامه سوم برای این مرکز مشاوران درنظر گرفته شده بود از لحاظ حقوقی دیگر حق جذب وکیل نداشت و اگر قرار است که این مرکز دوباره جذب داشته باشد احتیاج به تصریح قانون گذار است که چنین چیزی هم وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همه این کار‌ها باعث آشفتگی در نظام قضایی که عهده‌دار انجام رسالت عدالت است می‌شود. بزرگترین رسالت قوه‌قضاییه مطابق قانون اساسی اجرا و تحقق عدالت است.

رضایی تاکید کرد: وکیل به راحتی می‌تواند نظام قضایی را با کمی‌و‌کاستی‌های خود آشنا کند.  وقتی هدف کانون وکلا و قوه‌قضاییه تحقق عدالت است دلیل ندارد این دو نهاد با هم درگیر باشند. با این مغالطه‌ای که درست شده است حقوق مردم پایمال می‌شود. از بین بردن شان وکالت و وکیل، زمینه ساز برای از بین رفتن شان قضاوت و قاضی است.

این وکیل دادگستری تشریح کرد: وکلا با تمام مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده است این حرف‌ها را از سر دلسوزی می‌گویند. از قضاتی که بعدا به وکالت مشغول هستند بپرسید که وکالت سخت‌تر است یا وکالت قریب به اتفاق آنها می‌گویند همه مشکلات قضاوت یک طرف اما تحقیر و توهینی که نسبت به وکالت است را نمی‌توانیم تحمل کنیم.

او افزود: متاسفانه این تصور در نزد قضات وجود دارد که وکلا از قِبَلِ موکلش پولدار شده است. این تصور دون شان قضاوت است. آیا قضاتی که همچنین تصوری می‌کنند توجه دارند من وکیل اجاره دفتر، مالیات‌، خرج دفتر می‌دهم؟ آیا می‌داند حتی آن قلمی که از پول بیت‌المال برای او تهیه می‌شود را من باید برای خودم بخرم.

رضایی در پایان تاکید کرد: قوه‌قضاییه روزی موفق می‌شود که شیشه‌ای و شفاف باشد. 

کد N1761212

وبگردی