آفتاب

چاقی و اضافه وزن کودکان ایرانی ۲ برابر شده است

چاقی و اضافه وزن کودکان ایرانی ۲ برابر شده است

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طی دو دهه گذشته همزمان با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سوء تغذیه ( کم وزنی و کوتاه قدی) کودکان در کشور، شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی دو برابر شده است.

دکتر زهرا عبداللهی نسبت به روند افزایشی شدید چاقی و اضافه وزن در کودکان هشدار داد و گفت: حدود ۲۰ سال پیش مشکل اصلی تغذیه‌ای کودکان در ایران سوء تغذیه از جمله کوتاه قدی و کم وزنی بود اما این مشکل اکنون به میزان بسیار زیادی در کشور کم شده است و بر عکس مشکل اصلی کشور اکنون افزایش خطرناک چاقی و اضافه وزن نه تنها در کودکان زیر پنج سال بلکه حتی در کودکان زیر دو سال است.

وی افزود: در سال ۱۳۷۴ حدود ۲۰ درصد کودکان زیر پنج سال دچار کوتاه قدی تغذیه‌ای بودند ولی اکنون شیوع این عارضه به حدود ۶,۸ درصد کودکان زیر پنج سال رسیده است و بیش از ۶۰ درصد کاهش کوتاه قدی تغذیه‌ای را در کشور طی دو دهه شاهد هستیم.

عبداللهی اضافه کرد: کم وزنی تغذیه‌ای نیز در سال ۷۴ در بین کودکان زیر پنج سال ایرانی حدود ۱۷ درصد (۱۶,۶ درصد) بود که اکنون به ۴ درصد کاهش یافته است یعنی کوتاه قدی تغذیه‌ای نیز طی دو دهه در ایران حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است و از این نظر شاهد بهبود نسبی در کشور هستیم.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: شیوع ۲۰ درصدی اضافه وزن و چاقی یک عدد کشوری است و این میزان در استان‌ها و مناطق برخوردار مانند استان‌های شمالی بیشتر از این و حدود ۳۰ درصد است یعنی حدود ۳۰ درصد کودکان زیر دو سال استان‌های شمالی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

عبداللهی اضافه کرد: روند افزایشی چاقی و اضافه وزن در بین دانش آموزان ایرانی همچنان ادامه دارد و اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان در مناطق مختلف کشور دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

وی گفت: حدود ۲۰ درصد دانش آموزان هفت تا ۱۸ ساله ایرانی دچار چاقی شکمی هستند و علت اصلی آن نیز مصرف بیش از حد شیرینی، شکلات، نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی، فست فودها و مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و مصرف کم سبزی و میوه و افزایش کم تحرکی در بین کودکان است.

آواي سلامت

کد N1760853

وبگردی