آفتاب

بیشتر کارفرمایان از ابعاد نارضایتی کارگران بی‌اطلاعند

بیشتر کارفرمایان از ابعاد نارضایتی کارگران بی‌اطلاعند

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار؛ نسبت به جدی گرفته نشدن نارضایتی‌های شغلی که به دلیل ایجاد تاخیرهای طولانی مدت در پرداخت مطالبات مزدی کارگران ایجاد می‌شود، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «شهرام غریب» که در سالهای گذشته به عنوان مسئول ایمنی شماری از پروژه‌های نفت و پتروشیمی در منطقه ویژه عسلویه حضور داشته است، می‌گوید: شاید به تاخیر افتادن موعد پرداخت مطالبات مزدی کارگران پروژه‌ای ازسوی کارفرمایان و پیمانکاران امری عادی تلقی بشود اما ادامه این وضعیت می‌تواند عواقب غیرقابل پیش‌بینی را به همراه داشته باشد.

وی که عقیده دارد مشکلات مربوط به پرداخت نشدن مطالبات مزدی کارگران برای کارفرمایان حکم کوه یخی شناور در آب را دارد، در توضیح این دیدگاه خود گفت: همیشه بخش عمده کوه یخ در زیط سطح آب قرار دارد. غالب کارفرمایان عادت کرده‌اند همیشه میزان نارضایتی کارگران از نحوه‌ی پرداخت‌های مزدی را از طریق برپایی اجتماعات صنفی و کاهش بهره‌وری نیروی انسانی و بی‌انظباطی در محیط کار بسنجند. اما بخش عمده عوارض ناشی از به تاخیر افتادن مطالبات مزدی کارگران باعث ایجاد تنش و فشار روحی – روانی بر کارگر می‌شود و چنانچه میزان این فشارها بیش از تحمل فرد باشد و فرد نتواند با آن کنار بیاید، منجر به واکنش‌های مختلفی می‌شود. این قسمت که درست مانند بخش زیرین کوه‌های شناور یخ همیشه از دید کارفرمایان پنهان مانده‌است، درقالب پرخاشگری و خشم و فرد نسبت به خود و اطرافیانش آغاز می‌شود.

غریب با بیان این‌که باید به کارگران فرصت داد که مشکلاتشان را با مسئولان و متولیان امر مطرح کنند، ادامه داد: سکوت و فرار یا پنهان کردن مشکلات، بی‌توجهی و اهمیت ندادن به خواست کارگران خستگی، بی‌دقتی، خشونت و خطاهای کاری از نشانه‌های بروز مشکل در یک سیستم به شمار می‌آید.

این کارشناس ارشد ایمنی که عقیده دارد از نظر حرفه‌ای یک مسئول ایمنی نمی‌تواند تاثیر ظرفیت و شرایط روانی کارگران را در ایمنی کارگاه نادیده بگیرد؛ افزود: این همان مسئله‌ای است که در بیشتر موقع از سوی مدیران و مالکان پروژه‌های در دست ساخت یا بهره‌برداری نادیده گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: همان‌گونه که مطابق مقررات ایمنی در سایت‌های صنعتی و عمرانی استفاده از ابرازها و دستگاه‌های مختلف،  براساس چک لیست‌ها امکان‌پذیر است، بهتر است در ارتباط با مسائل مربوط به امور مالی کارگران نیز از سوی کارفرمایان بالادستی چک لیست‌هایی در مورد عملکرد پیمانکاران و دیگر کارفرمایان زیر دست و جزئی تهیه شود.

به گفته این کارشناس بهداشت کار، این چک لیست از نظارت بر انتخاب دقیق پیمانکار و نحوه عملکرد وی آغاز می‌شود چراکه روابط پیمانکاران و کارگران در محیط های صنعتی بزرگ همچون پارس جنوبی همواره پرتنش بوده و در این میان کارگران یا به عبارتی نیروی کار متضرر میدان بوده است.

غریب با بیان اینکه مطرح کردن چنین مواردی شاید در نظر نخست کارفرما امری لوکس به نظر برسد اما باید پذیرفت که در شرایط کنونی اقتصادی که همدلی تمام سطوح از جامعه کار را می‌طلبد، توجه به ابعاد پیامدهای نارضایتی شغل در مناطق بزرگ صنعتی همچون پارس جنوبی ما را به اهمیت موضوع باید رهنمون می‌سازد. 

کد N1760683

وبگردی