آفتاب
خبر

پیشنهاد خواهرخواندگی شیراز با یک شهر شیلی

پیشنهاد خواهرخواندگی شیراز با یک شهر شیلی

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس پیشنهاد کرد که موضوع امضای پیمان خواهرخواندگی بین شیراز و یکی از شهرهای شیلی بررسی شود. به گزارش «ایسنا»، در ...

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس پیشنهاد کرد که موضوع امضای پیمان خواهرخواندگی بین شیراز و یکی از شهرهای شیلی بررسی شود. به گزارش «ایسنا»، در دیدار معاون مجلس سنای شیلی با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری ضمن طرح این پیشنهاد به ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی، اقتصادی، طبیعی استان فارس و شهر شیراز اشاره و بر لزوم همکاری‌های دوجانبه در آینده نزدیک تاکید کرد. او همچنین از آمادگی در زمینه‌های مختلف برای همکاری دوجانبه، به‌خصوص در حوزه گردشگری، فرهنگی و صنایع‌ دستی خبر داد.

 

سناتور خیدو خیراردی نیز در این دیدار، ایده کلی از این سفر را ایجاد روابط حسنه بین دو کشور و دو ملت دانست و اظهار کرد: «یکی از پایه‌های اساسی این ارتباط، بخش فرهنگی است.» معاون مجلس سنای شیلی با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران و شیراز به‌عنوان مهد این تمدن و شگفت‌زده شدن از شکوه مجموعه جهانی تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی - فرهنگی استان فارس افزود: «پیشنهاد برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در کاخ ریاست جمهوری شیلی برای نشان دادن این جاذبه‌ها و فراهم کردن زمینه سفر مردم شیلی به ایران در جلسه‌ای با حضور وزیر امور خارجه و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ایران مطرح شده است.»

وی همچنین درباره‌ بحث خواهرخواندگی شیراز با یکی از شهرهای شیلی اظهار کرد: «این موضوع با حساسیت بالایی بررسی خواهد شد تا بتوان شهری از کشور شیلی را که هم‌تراز با شهر تاریخی - فرهنگی شیراز باشد، به شهرداری شیراز معرفی و از این فرصت برای تعامل بیشتر استفاده کنیم.» براساس این گزارش، شیراز پیش از این با پنج شهر از کشورهای دیگر پیمان خواهرخواندگی امضا کرده است. شهر «نیکوزیا» در قبرس از سال ۱۹۹۹، «دوشنبه» در تاجیکستان از سال ۱۹۸۰، «چونگ کینگ» در چین از سال ۲۰۰۵ و شهر «پچ» مجارستان از ۲۰۱۶ از آن جمله‌اند و هر چند شهر «وایمار» آلمان نیز در فوریه ۲۰۰۹ با شیراز پیمان خواهرخواندگی امضا کرد، اما این پیمان در ژوئن همان سال از سوی شیراز قطع شد. همچنین تیرماه امسال توافق‌های اولیه برای امضای پیمان خواهرخواندگی بین شیراز و شهر «نانجینگ» چین انجام شد. در همین حال، شهرهای رامسر و خوی از ایران از سال ۲۰۱۳ پیمان خواهرخواندگی با شیراز امضا کرده‌اند.

کد N1760451

وبگردی