آفتاب

افزایش عوارض حمل جاده‌ای کالاهای ریل پسند

افزایش عوارض حمل جاده‌ای کالاهای ریل پسند

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه فعالیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌طور غیرمستقیم می‌تواند بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در کشور کمک کند، گفت: در نظر داریم عوارض حمل جاده‌ای در مناطقی که مد حمل‌ونقل ریلی برای حمل حجم انبوه کالا فراهم است را افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد با اشاره به افزایش یک‌درصدی عوارض کرایه حمل کالا از اول شهریور ماه اظهار داشت: یکی از وظایف مهم و پرهزینه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نگهداری جاده‌های کشور به طول ۲۲۰ هزار کیلومتر است که باید به‌عنوان سرمایه‌های مهم این کشور مورد مراقبت و نگهداری قرار گیرند.

وی افزود: برای نگهداری از این سرمایه ملی سالانه اعتباری حدود ۸ هزار میلیارد تومان نیاز است. لذا برای نگهداری از این شبکه باید یک نظام پایدار تأمین بودجه طراحی شود و این‌طور به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه‌چندان دور در ایران نیز مانند سایر کشورهای توسعه‌یافته بهای خدمات تمام‌شده در جاده‌ها از سوی مردم در قالب عوارض بر سوخت، خودرو و سایر عوارض تأمین‌کننده منافع بهره‌برداران و کاربران تأمین شود. درحالی‌که این هزینه‌ها در حال حاضر از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود.

 معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: اگرچه در برخی از سال‌ها میزان تخصیص بودجه نگهداری راه‌ها بهتر از سایر سال‌ها بوده است اما هیچ‌گاه این بودجه به‌طور کامل تأمین نشده است. لذا باید این بهای خدمات به‌عنوان اساس کار خود تعریف شود.

آدم نژاد از طرح این مسئله در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این طرح در مجلس موافقان و مخالفانی دارد اگر به سطحی برسد که در مجلس مورد پیگیری قرار گیرد در آٖن زمان می‌توان انتظار یک تغییر اساسی در سطح سرویس جاده‌ها و مسئله ایمنی راه‌ها را داشت.

وی با بیان اینکه یکی از منابع تأمین منابع مورد نیاز نگهداری راه‌ها عوارض جابجایی کالا است گفت: عوارض تن کیلومتر معادل ۳ درصد هزینه حمل از کالایی که در سطح جاده‌های کشور و عمدتاً از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد اخذ می‌شد که طبق مصوبه جدید شورای اقتصاد میزان عوارض به ۴ درصد افزایش یافت و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد.

آدم نژاد در ادامه بیان داشت: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز برای جلوگیری از شتاب‌زدگی در اجرای این مصوبه فرصت منطقی را در اختیار صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل برای برنامه‌ریزی‌ و مرور قراردادها قرار داد تا از اول شهریورماه با آمادگی کامل این طرح اجرا شود.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تأثیر این مصوبه بر افزایش کرایه حمل گفت: باید توجه داشت که نرخ کرایه حمل توافقی است اما به دلیل مازاد کامیون نسبت به بار در کشور این توافق همواره رو به کمتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که عوارض جابجایی کالا چه قدر با نرخ واقعی فاصله دارد؟ ابراز داشت: در این خصوص هدف‌گذاری صورت نگرفته است؛ اما نمی‌توان انتظار داشت که تمام عوارض حمل کالا از حمل‌ونقل جاده‌ای اخذ شود، بلکه باید مطلوبیت حمل به سمت حمل‌ونقل ریلی تغییر یابد به‌طوری‌که عوارض جاده‌‌ای نسبت به ریلی کمتر نباشد.آدم نژاد بابیان اینکه «بسیاری از بارهایی که در کشور حمل می‌شود بارهای ریل پسند هستند» خاطرنشان کرد: مفهوم ریل‌پسند به معنی حمل بارهای حجیم در مسافت‌های طولانی است که می‌توانستند توسط ریل حمل شوند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: ما باید این عوارض را از تمام کاربران جاده اخذ کنیم به‌طوری‌که فقط شامل حمل کالا نشود بلکه بخشی از آن از طریق سوخت گازوئیل دریافت و امیدواریم بخشی دیگر از بنزین اخذ شود.

وی با اشاره به افزایش یک‌درصدی عوارض حمل‌ونقل کالا از طریق جاده اظهار داشت: اگرچه امروز این رقم به ۴ درصد رسیده است اما واقعیت این عدد باید به عدد مالیات بر ارزش‌افزوده برسد.

آدم نژاد همچنین با اشاره به نحوه اقدامات و کمکی که بخش جاده‌ای می‌تواند برای افزایش سهم ریلی انجام دهد گفت: فعالیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌طور غیرمستقیم می‌تواند بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در کشور کمک کند. به‌طوری‌که در نظر داریم عوارض حمل جاده‌ای در مناطقی که مد حمل‌ونقل ریلی برای حمل حجم انبوه کالا فراهم است را افزایش دهیم.

 

کد N1760220

وبگردی