آفتاب

تاثیر گرمای جهانی بر تشدید رشد گونه‌ها در بستر آب‌های قطب جنوب

تاثیر گرمای جهانی بر تشدید رشد گونه‌ها در بستر آب‌های قطب جنوب

همشهری آنلاین: کارشناسان علوم جوی و زیست محیطی می‌گویند که گرمای جهانی نرخ رشد جانوران دریایی در بستر آب‌های قطب جنوب را دو برابر می‌کند.

به گزارش ایسنا، این کارشناسان در پیشرفته‌ترین مطالعه‌ای که تاکنون برای ارزیابی اثرات گرما بر محیط زیست این منطقه‌ غنی از گونه‌ها انجام گرفته خاطر نشان کردند: حیات دریایی در بستر آب‌های قطب جنوب احتمالا بیش از آنچه که پیش‌تر تصور می‌شد تحت تاثیر گرمای جهانی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این مطالعات، نرخ رشد برخی گونه‌ها نظیر جانداران خزه‌ای کلونی‌ساز و کرم‌های زیردریایی دو برابر شده و تبدیل به گونه‌های غالب می‌شوند که حاصل آن، خارج شدن برخی از گونه‌های دیگر از اکوسیستم این منطقه و در نتیجه کاهش کلی تنوع زیستی خواهد بود.

این مطالعه که شرح آن در نشریه "کرنت بیولوژی" به چاپ رسیده حاکیست: کارشناسان و محققانی که این آزمایشات ۹ ماهه را انجام داده‌اند معتقدند این یافته می‌تواند زنگ خطری در مورد مشکلات حیات دریایی در سراسر جهان با افزایش دمای جهان طی دهه‌های آتی باشد.

به نوشته گاردین، در این مطالعه تاکید شده که روند تاثیرات گرمای جهانی در زیر آب و در بستر دریاها می‌تواند به اندازه روی خشکی مشهود باشد.

کد N1759965

وبگردی