آفتاب

دولت راه را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باز کند

دولت راه را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باز کند

در حاشیه افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری استان کردستان، جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان صنعت استان با معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری به اهمیت فناوری و به‌ویژه نوآوری و ابداعات، خلق فناوری، اشتغال و درآمدزایی اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز خلق ایده و عملیاتی کردن تبدیل ایده به روش‌ها و فناوری‌های نو یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی، تقویت اقتصاد و اشتغال در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته تبدیل شده است که خود بر پایه نوآوری، فناوری های سخت و نرم، مدیریت ریسک پذیر و کار جمعی و تیمی استوار است.

او افزود: اگرچه ما در تربیت نیروهای دانشی و آموزش علم پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم ولی هنوز در موضوعات مهارت آموزی، خلاقیت‌ورزی و کنش‌گری تبدیل علم به ایده و همچنین مدیریت کار جمعی در اقتصاد مبتنی بر دانش به کارهای زیادی نیاز داریم.

 احمدی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را در رسیدن به این اهداف مهم ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مظهر کار جمعی در مسیر تجاری سازی علم و دانش هستند، اگرچه در کشور ما جزو نهادهای بسیار نوپا محسوب می‌شوند و موانعی در راه فعالیت‌های آنها وجود دارد ولی با تجربه اندوزی هم می‌توان تدریجاً موانع فرهنگی و موانع ناشی از عدم شناخت کافی از فعالیت‌ها، مقررات و مسیر پیش رو را از بین برد و دولت هم می‌تواند با وضع قوانین و مقررات بهتر راه را برای فعالیت اینگونه شرکت‌ها باز کند.

او به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در ۴ سال اخیر شرکت های دانش بنیان فعال در کشور، دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیر و قابل ملاحظه ای را از خود نشان داده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ایجاد اشتغال زایشی و شغل پایدار  30هزار نفری، فروش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان و صادرات حدود ۵۲۰ میلیون دلاری شرکت‌های مستقر در پارک های علم و فناوری که حدود یک سوم شرکت‌های فعال کشور را شامل می‌شود، گواه این موفقیت‌ها و پیشرفت در کارها ارزیابی کرد.

کد N1759646

وبگردی