آفتاب

حکیمی‌پور:در نبود احزاب قدرتمند، گروه‌های فشار حرف اول را می‌زنند/با پدیده حزب‌فروشی در کشور مواجهیم

حکیمی‌پور:در نبود احزاب قدرتمند، گروه‌های فشار حرف اول را می‌زنند/با پدیده حزب‌فروشی در کشور مواجهیم

ایرنا نوشت: دبیر کل حزب اراده ملت گفت: به عنوان کسی که ۲۵ سال فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و اجرایی در سطوح مختلف داشته‌ام، باید بگویم که متاسفانه در کشور پدیده «حزب فروشی» شکل گرفته است.

احمد حکیمی پور در خصوص اقدامات دولت یازدهم در ارتباط با احزاب گفت: برای اداره کم هزینه امور کشور، مخصوصا در بحث انتخابات و بالا بردن سطح مشارکت مردم حتما حضور و فعالیت احزاب ضروری است احزاب موثرین و اصلی ترین نهاد توسعه سیاسی در جامعه مدنی هستند، در دولت یازدهم توجه ویژه ای به احزاب شد و بازگشایی خانه احزاب برای حضور، همفکری و تشریک مساعی پس از هشت سال تعطیلی در دولت های نهم و دهم، یکی از گام های بزرگ دولت یازدهم بود.

اهم اظهارات دبیرکل حزب اراده ملت به شرح زیر است:

* در دولت یازدهم جلسه های کمیسیون ماده 10 احزاب به خوبی برگزار شد، از طرفی طبق گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در دولت یازدهم شاهد رونق فعالیت احزاب بودیم و صدور مجوز برای فعالیت تشکل های سیاسی نیز افزایش یافت.

* در دولت یازدهم قانون احزاب اصلاح شد اگر چه برخی از مواردی که مد نظر تشکل های سیاسی در این قانون به دلیل آنکه در مجلس نهم تصویب شد، لحاظ نشد، اما انتظار داریم این موارد و اصلاحات دیگر در قانون احزاب در تعامل بین دولت دوازدهم و مجلس دهم انجام شود.  در دولت یازدهم ثبات و آرامش نسبی که برای فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی مورد نیاز بود فراهم شد که امیدواریم این روند در دولت دوازهم نیز ادامه داشته و تقویت شود. در دولت یازدهم علاوه بر اینکه عزم جدی برای تقویت احزاب و نهاد مدنی را شاهد بودیم و تعامل خوبی بین دولت و تشکل های سیاسی وجود داشت، برگزاری نشست سالانه احزاب و رئیس جمهوری برای شنیدن حرف های فعالان سیاسی هم یک غنیمت بود.

*وزیر کشور رابطه خوب و منطقی با احزاب دارد، جلسات متعددی با شخص وزیر کشور و معاونان و مدیران مجموعه وزارت کشور در طول چهار سال گذشته داشتیم. وزارت کشور در بازگشایی خانه احزاب ایران بسیار فعال بود و خوب عمل کرد.

*سایر دستگاه های دیگر از جمله وزارت اطلاعات در دولت یازدهم مانند دوره اصلاحات تعامل خوبی با احزاب و فعالیت های تشکل های سیاسی داشتند؛ به طور کلی فعالیت و رویکرد دولت یازدهم در جهت تقویت فعالیت کار حزبی بود.

* به عنوان کسی که 25 سال فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و اجرایی در سطوح مختلف داشته ام، باید بگویم که متاسفانه در کشور پدیده «حزب فروشی» شکل گرفته است. مثلا فردی یک شبه بر اساس توافق با پرداخت پول عضو حزب شده تا در شورای شهر رای بیاورد که چنین زد و بندهایی خطرناک است و مربوط به احزاب استاندارد و شفاف نیست. باید جلوی این کار گرفته شود.

* معتقدم باید نمایندگان خانه احزاب در کمیسیون ماده 10 احزاب، مانند نمایندگان مطبوعات در هیات نظارت بر فعالیت رسانه ها و مطبوعات دارای حق رای باشند و مجلس شورای اسلامی باید قانون مربوط به آن را اصلاح کند.

* اگر فردی بیاید در یک حزب و تشکل عضو شود و فعالیت کند، بزهکار نمی شود. حزب یک روال و سلسله مراتب، آیین نامه انضباطی و منشور اخلاقی دارد و آدم حزبی، آدم با هویت و با پرستیژ می شود. هر چقدر افراد وارد تشکل ها بشوند و در چارچوب حزب فعالیت کنند، از ناهنجاری های جامعه کم می شود.

* متاسفانه در کشور ما احزاب یا شراکتی و یا کارتلی هستند و برخی افراد حزب را با اداره اشتباه گرفته اند ؛ ما احزاب جدی و پای کار می خواهیم، احزابی که با بدنه و متن جامعه ارتباط و پیوند داشته باشند. احزاب باید برای هر مساله سیاسی و اجتماعی برنامه و راه حل عملی داشته باشند.

*دوره «احزاب بعدازظهری» و «احزاب انتخاباتی» باید تمام شود. احزاب نمی گوییم حرفه ای باشند اما انتظارمان این است نیمه حرفه ای باشند. احزاب باید هر روز فعال باشند، شعبه های آنها فعالیت کنند و نشست ها کارشناسی و کنگره های منظم سراسری داشته باشند؛ کارکردها و عملکرد آنها مشخص شود اگر چنین احزابی شکل بگیرد و قانون احزاب را جدی بگیرند، مطمئنم که سال آینده از 240 حزب به 60 حزب خواهیم رسید و تکلیف احزاب غیرفعال مشخص می شود و خیلی از آنها با هم ادغام می شوند.

*مطمئن باشید که در نبود احزاب، گروه های فشار و ذی نفوذ در معادلات سیاسی حرف اول را می زنند، که این به ضرر کشور تمام خواهد شد و عدم شفافیت و انفعال را به وجود می آورد. در همین حال با وجود احزاب پاسخگو، قدرتمند و شفاف کادرهای مدیریتی در کشور تقویت می شوند.

29214

کد N1759517

وبگردی