آفتاب

موگرینی با روسای جمهور صربستان و کوزوو دیدار کرد

موگرینی با روسای جمهور صربستان و کوزوو دیدار کرد

ایرنا نوشت: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل میزبان 'الکساندر ووچیچ' و 'هاشم تاچی' روسای جمهوری صربستان و کوزوو بود و بر پیشبرد فرایند گفت وگو بین دولتهای بلگراد و پریشتینا تاکید کرد.

جلسه امروز پیرو نشست قبلی در روز سوم ژوییه (12 تیر) بود که ضمن آن برای کار روی مرحله جدید گفت وگو بین بلگراد و پریشتینا به منظور عادی سازی روابط و آشتی توافق شده بود. بیانیه اتحادیه اروپا خاطرنشان می کند که کار در این زمینه در هفته های آینده ادامه خواهد یافت.

در جلسه امروز ، دو طرف بر سر گام های نهایی برای اجرای 'موافقتنامه دادگستری' که در قالب گفتگو با میانجیگری اتحادیه اروپا به دست آمده است، توافق کردند. روسای جمهوری صربستان و کوزوو توافق کردند که موافقتنامه مربور در تاریخ 17 اکتبر سال جاری (25 مهر) بطور کامل اجرا خواهد شد. در این روز، قضات، دادستانها و کارکنان قضایی در دستگاه قضایی کوزوو یکپارچه می شوند و این کار امکان اجرای عدالت در سرتاسر کوزوو و بخصوص منطقه 'میتروویچا' در شمال کوزوو را فراهم می سازد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا (موگرینی) از تجدید تعهد روسای جمهوری صربستان و کوزوو استقبال و تاکید کرد که اتحادیه اروپا و شخص او بطور کامل متعهد به دورنمای اروپایی صربستان، کوزوو و تمام منطقه هستند و پیشرفت هر دو طرف در این زمینه ارتباط نزدیکی با پیشرفت در فرایند 'گفت وگو' دارد.

به گزارش ایرنا، گفت وگوی صربستان - کوزوو با میانجیگری اتحادیه اروپا در مارس 2011 آغاز شده و اولین گفتگوی مستقیم بین دو طرف از زمان اعلام استقلال کوزوو است. کوزوو استان جنوبی سابق صربستان که حدود 1.8 میلیون نفر جمعیت دارد، در فوریه سال 2008 با حمایت آمریکا اعلام استقلال کرد اما صربستان (بلگراد) استقلال آن را به رسمیت نشناخته است هر چند سازمان ملل و 115 کشور جهان استقلال آن را به رسمیت شناخته اند. هم اکنون حدود 40 تا 50 هزار صرب عمدتا در شمال کوزوو ساکن هستند و بیشتر آنان با مقامات پریشتینا (مرکز کوزوو) مخالفند.

درسال های اخیر روند گفت و گو و همکاری بین بلگراد و پریشتینا با میانجیگری اتحادیه اروپا افزایش یافته هر چند تنشهایی در روابط باقی است. کوزوو دولت بلگراد را متهم می کند که قصد دارد همانند الگوی شبه جزیره 'کریمه' بخش شمالی کوزوو را جدا کند. بیش از 90 درصد جمعیت کوزوو آلبانیایی تبار هستند. بمباران صربستان توسط نیروهای ناتو در سال 1999 آن کشور را وادار به خروج نیروهایش کرد و ناتو حدود 5 هزار نیرو در کوزوو مستقر کرده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اخیرا گفته بود که تنشها در منطقه بالکان در حال افزایش است و اتحادیه اروپا باید به تنش زدایی کمک کند. عادی سازی روابط بین کوزوو و صربستان یکی از شروط اصلی پیوستن آنها به اتحادیه اروپا است. [span]

[span]52311

کد N1758886

وبگردی