آفتاب
شهریار زرشناس:

انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند

انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: انقلاب اسلامی توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند، اما در مورد ساخت اقتصادی و فرهنگی این اتفاق نیفتاد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب پایه دو و سه از دانشگاه ها و حوزه های علمیه سراسر کشور به همت دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در حال برگزاری است.

شهریار زرشناس از اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه علوم انسانی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن حضور در این دوره، در سخنانی به تشریح موضوع شبه مدرنیته و انقلاب اسلامی پرداخت.

وی یکی از وجوه انقلاب اسلامی را قیام در مقابل شبه مدرنیته اعلام کرد و افزود: انقلاب توانست ساخت سیاسی شبه مدرنیته را نابود کند. اما در مورد ساخت اقتصادی و فرهنگی این اتفاق نیفتاد. در حالی که باید ساخت ماهیتی فرهنگ و اقتصاد شبه مدرنی که حاکم بود شکسته و دچار انقلاب می‌شد.

دکتر زرشناس افزود: در سایر حوزه‎ها مانند آموزش و پرورش، نظام پزشکی، نظام اداری و... نیز وضعیت همین است و همه و همه، همان نظامات شبه مدرن قبل از انقلاب هست و فقط گاهی ظواهر آن ترمیم شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: حال که این چنین است ما باید تئوری‎های لازم را در این راستا تولید کنیم، تا هر زمان عزمی در این زمینه شکل گرفت، تئوری‎های مناسب آن وجود داشته باشد.

وی در ادامه با تشریح تاریخچه ظهور و بروز مدرنیته و شبه مدرنیته در غرب به تبیین مراحل تبلیغ و تسری مدرنیته در جهان و به طور خاص ایران پرداخت.

زرشناس تصریح کرد: قدرت قاهره اجتماعی و سیاسی غرب باعث شد که در مدرن‎سازی کشورهایی چون ایران، چین و حتی ژاپن توفیق یابند؛ در غیر این صورت اگر ما صرفا به حال خود رها می‌شدیم، شاید به هیچ وجه به شکلی که امروز هستیم، مدرن نمی‎شدیم.

وی در پایان به نقد نئولیبرالیسم پرداخت و عمده مشکلات امروز جامعه و کشور ما را ناشی از زمانی دانست که افرادی با این دیدگاه روی کار آمدند و این مشکلات تا امروز نیز ادامه دارد.

کد N1758834

وبگردی