آفتاب

قاضی‌پور: هیات رییسه اقدامی برای سوال نمایندگان از رئیس جمهور درباره موسسات مالی انجام نداده است/ مطهری: تخلفی صورت گرفته و ان‌شالله انجام خواهد شد

قاضی‌پور: هیات رییسه اقدامی برای سوال نمایندگان از رئیس جمهور درباره موسسات مالی انجام نداده است/ مطهری: تخلفی صورت گرفته و ان‌شالله انجام خواهد شد

نماینده مردم ارومیه از عدم پیگیری هیات رییسه مجلس برای موضوع سوال از رییس‌جمهور درباره موسسات مالی انتقاد کرد که نائب رییس مجلس گفت: اگر ۷۴ امضا برای سوال از رئیس جمهور باشد، رئیس جمهوری یک ماه فرصت دارد تا به مجلس بیاید و پاسخگوی نمایندگان باشد و به نظرم تخلفی صورت گرفته و ان‌شالله انجام خواهد شد.

به گزراش خبرنگار پارلمانی ایلنا نادر قاضی پور در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر و اخطاری با استناد به ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و اصل ۸۸ قانون اساسی، ضمن تشکر از علی مطهری به خاطر پاسخگویی شفاف به تذکرهای نمایندگان اعلام کرد: در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یاچند وظیفه رئیس جمهوری سوال کنند، این امکان وجود دارد.

او خطاب به مطهری گفت: هم اکنون حدود یک صد نفر از نمایندگان از جمله شما که این طرح را امضا کردید، خواستار سوال از رئیس جمهور در رابطه با وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری هستند اما هنوز هیات رئیسه مجلس با وجود آنکه به آیین نامه سوگند یاد کرده، عملی انجام نداده است.

نماینده اصولگرای ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن تقدیر از پزشکیان و مطهری نواب رئیس مجلس به خاطر برگزاری جلسات متعدد در این رابطه و حضور در جلسات و همچنین پیگیری موضوع یادآور شد: نتیجه این جلسات چه بوده است؟! هم اکنون این سپرده‌گذاران به نمایندگان مختلف و همچنین جنابعالی مراجعه می‌کنند و می‌گویند وضعیتشان نامشخص است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید پاسخ دهید که شما اولی هستید یا آیین نامه داخلی مجلس؟!  اگر شما در هیات رئیسه تصمیم گرفته‌اید، باید به ما اعلام کنید که قانع شده و حرفی نزنیم. ما به شما رای داده‌ایم بنابراین باید سوال ما از رئیس جمهوری را مطرح و پیگیری کنید.

علی مطهری که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در واکنش به این تذکر با تاکید بر آنکه تذکر وارد بوده است، خاطرنشان کرد: بنا بر آیین نامه اگر حداقل یک چهارم کل نمایندگان یعنی ۷۴ نفر سوال از رئیس جمهور را امضا کنند، این سوال باید بلافاصله به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و نماینده رئیس جمهور نیز یک هفته فرصت دارد با حضور در کمیسیون با نماینده سوال کنندگان مذاکره کند.

او گفت: بر این اساس اگر همچنان حداقل ۷۴ امضا برای سوال از رئیس جمهور باقی ماند و امضاها به کمتر از این حد نصاب نرسید، رئیس جمهوری یک ماه فرصت دارد تا به مجلس بیاید و پاسخگوی نمایندگان باشد.

مطهری تصریح کرد: به نظرم تخلفی صورت گرفته و این سوال باید سریع‌تر ارجاع می‌شد. بماند که بنا بر ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی رئیس مجلس موظف است که در اولین جلسه علنی سوالی یا سوالات نمایندگان را قرائت کند و فورا سوالات را به رئیس جمهور ارسال کند. بنابراین این مساله متوجه رئیس مجلس است و انشاءالله که انجام خواهد شد.

کد N1758377

وبگردی