آفتاب

کاهش نرخ بیکاری در گیلان

کاهش نرخ بیکاری در گیلان

بر اساس گزارش مراجع رسمی، استان گیلان نزدیک به 4 سال است که در بهبود شاخص رونق فضای کسب و کار در کشور مقام اول را دارا است و این رونق کسب ...

دنیای اقتصاد – رشت - مجتبی عابدینی:بر اساس گزارش مراجع رسمی، استان گیلان نزدیک به 4 سال است که در بهبود شاخص رونق فضای کسب و کار در کشور مقام اول را دارا است و این رونق کسب و کار باعث شده که سرمایه‌گذاران احساس آرامش کنند.محمدعلی نجفی، استاندار گیلان با اعلام این خبر گفت: از آرام بودن استان گیلان بر خود می‌بالیم و این آرامش ناشی از وجود همدلی و همزبانی و تعامل بین قوای مختلف در استان و همچنین نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی است.

 

وی به تلاش‌های صورت گرفته در کارگروه‌های رفع موانع تولید، ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری و اقتصاد مقاومتی اشاره و اعلام کرد: فعال کردن بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان، بندری، منطقه آزاد و رفع مشکلات صنعت از دستاوردهای این کارگروه‌ها بوده است. به گفته استاندار گیلان؛ در مدت 4 سال بیش از 8 هزار و 40 طرح عمرانی در قالب صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدماتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری و بندری به بهره‌برداری رسیده‌اند. نجفی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که باید کاهش بیکاری جزو اولین اقدامات ما باشد، افزود: در سالی که به نام تولید و اشتغال نامگذاری شده، باید هدف ما به سمت توسعه‌ بخش تولید و اشتغال باشد، همچنین شعار هفته‌ دولت امسال نیز تدبیر و امید برای تولید و اشتغال بوده و همه‌ تلاش‌ها در استان بر این است تا فرصت اشتغال را بیشتر فراهم کنیم اما این به معنی حل مشکل بیکاری و اشتغال نیست. وی گفت: در ابتدای دولت یازدهم به‌عنوان دومین استان بیکار شناخته شده بودیم و نرخ بیکاری در ابتدای دولت در حالی که در کشور کمتر از 11 درصد بود، در گیلان 6/ 15 درصد اعلام شد. البته به‌صورت میانگین توانستیم هر سال یک تا 2/ 1 درصد نرخ بیکاری استان را کاهش دهیم و در سال 95 نرخ بیکاری به 3/ 11 درصد تقلیل پیدا کرد. در برخی فصول همچون بهار به زیر 10 درصد نیز رسید. افرادی که با اعداد و ارقام سروکار دارند می‌دانند که کاهش 3/ 4درصدی نرخ بیکاری چه پیام‌های بسیاری دارد. نماینده عالی دولت در گیلان اعلام کرد: استان‌ها در بخش‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند، در بین استان‌های همجوار در شرایط یکسان در سال‌هایی جزو بیکارترین استان‌ها بودیم اما اکنون نرخ بیکاری ما بسیار کاهش پیدا کرده و کاهش این نرخ یکی از توفیقات فرزندان این استان در کارنامه‌ مدیریتی است. نجفی از بهره‌برداری 1174 طرح عمرانی و تولیدی کوچک و بزرگ در استان به مناسبت هفته دولت خبر داد و افزود: برای این طرح‌ها 1226 میلیارد تومان هزینه شده است، این طرح‌ها بیشتر در بخش‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری، عمرانی، آبرسانی، برق‌رسانی، عمران شهری، روستایی، آسفالت راه روستایی، مسکن مهر مدارس و دانشگاه است. وی یادآور شد: افتتاح این طرح‌ها درحالی صورت می‌گیرد که 2700 میلیارد تومان طرح نیز فروردین در سفر رئیس‌جمهوری و تیر امسال با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در گیلان به بهره‌برداری رسیده است.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار کرد: از تعداد طرح‌های آماده بهره‌برداری در هفته دولت 116 طرح با مبلغ 257 میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی آماده شده و با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای 26 هزار نفر اشتغال‌زایی می‌شود.نجفی گفت: باتوجه به 3 دهه تجارب و واقف بودن به اینکه در اواخر کار دولت تا شروع به کار دولت جدید، ممکن است فواصلی در امور کاری ایجاد شود، نگذاشتیم این روند در گیلان ایجاد شود وسعی کردیم از این فرصت بیشتر بهره گرفته و در این ایام، سفر معاون اول رئیس‌جمهوری با جمعی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهوری به منظور پیگیری طرح‌های استان صورت گرفت و حتی توانستیم در این ایام مشکلات چند ساله همچون سد شفارود را حل کنیم و هنوز نیز این روند ادامه دارد. همچنین سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به همراهی برخی از مدیران عامل بانک‌ها را شاهد بودیم که مباحث آن همچنان ادامه دارد.

وی بهره‌گیری از فرصت تسهیلات اعتباری بانکی در قالب کارگروه اقتصاد مقاومتی، ستاد رفع موانع تولید و کارگروه اشتغال را از دستاوردهای استان برشمرد و افزود: کمتر روزی است که یک تا 2جلسه در این بخش نداشته باشیم که با تلاش‌های صورت‌گرفته توفیق‌های خوبی حاصل شد و گیلان جزو استان‌های برتر در پروژه‌های بهره‌گرفته و استفاده از فرصت‌های اعتباری در این زمینه شناخته شد. استاندار گیلان خاطرنشان کرد: باید با تهیه‌ تمام ابزارهای لازم از سوی سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های استانی در تحقق وعده‌های داده شده گام برداریم. به گفته نجفی، در انتخاب شهرداران در 52 شهر گیلان، شوراها باید از فرصت افراد باسابقه به‌ویژه جوانان متخصص و بانوان استفاده کنند و امیدواریم در این بخش از پتانسیل بانوان توانمند و جوانان خبره کمال بهره را ببریم.

کد N1758137

وبگردی