آفتاب

اپلیکیشن تشخیص سرطان پانکراس

اپلیکیشن تشخیص سرطان پانکراس

محققان اپلیکیشنی برای ردیابی سرطان پانکراس در مراحل اولیه ساخته‌اند. ابزارهای بهتر ردیابی بیماری سرطان بسیار کارآمد هستند که در تشخیص ...

مهر:محققان اپلیکیشنی برای ردیابی سرطان پانکراس در مراحل اولیه ساخته‌اند. ابزارهای بهتر ردیابی بیماری سرطان بسیار کارآمد هستند که در تشخیص سرطان پانکراس بسیار کارآمد خواهد بود. زیرا علائم این بیماری بیشتر اوقات تا مدت‌ها مشخص نمی‌شود. به همین دلیل نرخ نجات ۵ ساله مبتلایان به این بیماری فقط ۹ درصد است. اکنون محققان دانشگاه واشنگتن نوعی اپلیکیشن موبایل ساخته‌اند که قابلیت اسکن کردن بخش سفید چشم را دارد. به این ترتیب می‌تواند علائم بیماری را در مراحل اولیه ردیابی کند. یکی از نخستین نشانه‌های سرطان پانکراس زردی در پوست و چشمان است که به دلیل وجود بیلی روبین در خون اتفاق می‌افتد.

 

البته تجمع بیلی روبین ممکن است نشانه چند نوع بیماری باشد به همین دلیل نتیجه آن باید با آزمایش ادرار تایید شود. اما فناوری جدید محققان دانشگاه واشنگتن خیلی ساده این کار را انجام می‌دهد. این فناوری به نام BiliScreen با استفاده از دوربین موبایل هوشمند و الگوریتم‌های تصویری رایانه و یادگیری ماشینی سطح افزوده بیلی روبین را در قسمت سفیدی چشم می‌یابد. در بزرگ‌ترین این بخش نسبت به افزایش بیلی روبین حساس‌تر است و محققان امیدوارند با این روش آن را سریع‌تر ردیابی کنند. این فناوری در آزمایشگاه روی ۷۰نفر آزمایش شد. در این آزمایش اپلیکیشن موبایل هوشمند همراه با نوعی جعبه مخصوص استفاده شد تا میزان نور روی شیشه‌های نازک را کنترل کند. به این ترتیب درجه‌بندی رنگ بهتر انجام می‌شود. محققان متوجه شدند این دستگاه می‌تواند با صحت 7/ 89 درصد وجود بیماری را تشخیص دهد. دوربین با استفاده از نور فلش از چشم عکسبرداری می‌کند و سپس یک نرم‌افزار بصری رایانه برای ایزوله کردن بخش سفیدی چشم به کار می‌گیرد. اپلیکیشن نیز طول موج نور منعکس شده در این قسمت را ارزیابی می‌کند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های ماشین یادگیری سطح بیلی روبین را می‌سنجد.

کد N1758117

وبگردی