آفتاب
عضو سابق شورای جهانی آب در گفت‌وگو با ایلنا:

آمار و اطلاعات آب را با رمل و اسطرلاب نمی‌توان پاسخ داد/ حساب کردن روی آب‌های ژرف، اشتباه استراتژیک است

آمار و اطلاعات آب را با رمل و اسطرلاب نمی‌توان پاسخ داد/ حساب کردن روی آب‌های ژرف، اشتباه استراتژیک است

جهانی گفت: باید ببینیم آیا استخراج یک متر مکعب از آبهای ژرف در مقابل مدیریت مصرف آب و کاهش تلفات آب، کدامیک در حال حاضر منطقی و با صرفه تر است و کدامیک می تواند شرایط پایدار را در کشور حاصل کند؟

عباسقلی جهانی عضو سابق شورای جهانی آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره روی آوردن کشور به آب های ژرف جهت استخراج و بهره برداری اظهار داشت: البته در رابطه با این موضوع می توان مطالعه و پژوهش داشت که اگر به نتیجه رسید چگونگی بهره برداری و رسیدن به نتیجه حاصله را بررسی کنیم، در کشور ممکن است آب فسیلی یا ژرف وجود داشته باشد که دوران تجدیدپذیری طولانی داشته باشند ولی به عنوان ذخایر نباید به آن نگاه کرد.

وی افزود: کارشناسان معتقدند در کشور ما با توجه به ویژگی های ساختار زمین شناسی وجود چنین آبهایی محتمل نیست اما در هر صورت باید در این خصوص مطالعه صورت گیرد، اما آیا این منابع کشف شده را باید به منابعی که تاراج می شود، نگاه کرد و به همان شکلی که در مورد آب های زیر زمینی برخورد شده با آن مواجه شد؟ و یا اینکه به عنوان منبع استراتژیک در نظر گرفته شود؟

جهانی تصریح کرد: آنچه مسلم است، چگونگی بهره برداری و برنامه ریزی برای شکل مصرف آب همه تحت عنوان برنامه ملی هستند که نهادها و کارشناسان مستقل باید نظر داده و روی آن کار کنند در اینجا از هزینه ها نیز نباید صرفنظر کنیم.

وی تاکید کرد: باید ببینیم آیا استخراج یک متر مکعب از آبهای ژرف در مقابل مدیریت مصرف آب و کاهش تلفات آب، کدامیک در حال حاضر منطقی و با صرفه تر است و کدامیک می تواند شرایط  پایدار را در کشور حاصل کند؟

عضو سابق شورای جهانی آب خاطرنشان گرد:  باید در کنار برنامه ریزی برای آب  ابعاد مختف اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و هزینه ها را  کنار هم قرار دهیم تا اگر اجماع حاصل شود، اینکه چگونه با آینده پژوهی و در نظر گرفتن شرایط ملی و مملکت از آب ها بهره برداری شود.

وی یادآور شد: مسئله آبهای ژرف فقط باید به عنوان مسئله پژوهشی تلقی شده و نباید آن را به بحران آب پیوند بزنیم چون اشتباهی استراتژیک است.

جهانی با اشاره به اینکه ما آمار و اطلاعات کافی و موثق راجع به منابع و مصارف آب نداریم، بیان کرد: اگر سوال کنیم کاداستر مصرف آب در کشور چگونه است همه با رمل و اسطرلاب جواب می دهند در صورتی که برای حل بحران آب و کاهش مصرف آب باید بدانیم آمار و اطلاعات چگونه است تا بتوانیم به عنوان سند موثق به آنها استناد کنیم.

وی گفت: برای حل بحران آب باید مسئله امنیت غذایی، آمایش سرزمین، شیوه توسعه کلان شهر ها و سیاست های جمعیتی باید به عنوان پیشران ها در نظر گرفته شوند، اینکه چگونه مصرف آب را کنترل و تقاضا را کاهش دهیم و اینها از جمله اقدامات و برنامه هایی هستند که باید با جزئیات روی آنها کار شود.

کد N1757597

وبگردی