آفتاب
فرابورس

رشد کم رمق شاخص فرابورس

رشد کم رمق شاخص فرابورس

شاخص کل فرابورس روز دوشنبه با 6/ 0 واحد رشد(معادل 06/ 0 درصد) در ارتفاع 6/ 947 واحدی قرار گرفت. این نماگر که از هفته آخر مرداد در مسیر ...

دنیای اقتصاد:شاخص کل فرابورس روز دوشنبه با 6/ 0 واحد رشد(معادل 06/ 0 درصد) در ارتفاع 6/ 947 واحدی قرار گرفت. این نماگر که از هفته آخر مرداد در مسیر صعودی می‌تاخت، روز یکشنبه متوقف شد.«آیفکس» دیروز نیز با صعود اندکی مواجه شد.

 

نگاهی کوتاه به معاملات

روز گذشته بیش از 330 میلیون سهم در فرابورس دست‌به‌دست شد. خریدوفروش این اوراق در 32 هزار و 362 نوبت معاملاتی، ارزشی بیش از 250 میلیارد تومان داشته است. از این معاملات، جابه‌جایی بیش از 171 میلیون سهم در 15 هزار و 711 نوبت معاملاتی متعلق به بازار اول و دوم فرابورس بود. ارزش معاملات بازار اول و دوم، رقم تقریبی 34 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.معاملات منفی در نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با فشار حدود دو واحدی مانع از رشد بیشتر نماگر فرابورس شد. از سوی دیگر، نمادهای معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز و شرکت بیمه کوثر در مجموع با حمایت بیش از 3 واحدی، مثبت‌ترین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس بودند. بیشترین ارزش معاملات در میان نمادهای معاملاتی فرابورس با رقمی حدود 10 میلیارد تومان به نماد معاملاتی سهامی ذوب‌آهن اصفهان تعلق گرفت. در جدول حجم معاملات نیز نام نماد معاملاتی «ذوب» با دادوستد بیش از 116 میلیون سهمی در صدر نشست.

 

بازگشت بی‌فروغ «کشرق» پس از هشت ماه

نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش پس از 13 روز از نخستین عرضه، همچنان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی فرابورس است. دیروز نیز با پنج درصد افزایش قیمت(معادل 31 تومان) ، در صدر جدول نمادها با بیشترین رشد قیمت‌ قرار گرفت. هر چند نماد معاملاتی توکا رنگ فولاد سپاهان با پیشی‌گرفتن از نماد معاملاتی مبین وان کیش، صدرنشین جدول نمادها با بیشترین افزایش قیمت در میان شرکت‌های فرابورسی شد. در گروه محصولات شیمیایی، نماد معاملاتی توکا رنگ فولاد سپاهان با آغاز شهریور، روزهای مناسبی را تجربه کرد چنان‌که از یکم شهریور با رشد قیمت متوالی و کم‌سابقه‌ 5درصدی روبه‌رو شد. روز یکشنبه پس از یک ماه، حدود یک میلیون و 900 هزار سهم این نماد در 404 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. رقمی که در یک ماه اخیر سابقه نداشت. روز گذشته نیز با تکرار رشد قیمت 5 درصدی، 33 تومان بر قیمتش افزوده شد. این رشد قیمت، حاصل خریدوفروش بیش از 2 میلیون سهمی این نماد در 228 نوبت معاملاتی بود که ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان را به ثبت رساند. همچنین در تقابل با رشدهای قیمتی، نماد معاملاتی صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود با سقوط بیش از 16 درصدی، بیشترین کاهش قیمت فرابورس را به نام خود به ثبت رساند. این نماد که به دلیل عدم‌شفافیت توسط ناظر بازار بیش از هشت ماه(از اواخر آذر ماه 95) در محاق توقف رفته بود و با کوشش جهت شفاف‌سازی پشت درهای بسته‌ فرابورس نشسته بود، روز یکشنبه در فرابورس مُهر مُجاز خورد و به میدان معاملات بازگشت. اما حضور بی‌فروغ این نماد پس از هشت ماه برای دومین روز با معاملات منفی ادامه یافت. علت توقف نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در دی‌ماه سال گذشته، عدم شفاف‌سازی در مورد اعلام افزایش نرخ محصولات زغال‌سنگ ایران و تعدیل صورت‌های مالی شرکت بر اساس نرخ‌های جدید بود.

 

بررسی تغییر مالکیت‌ فرابورس

برآیند کل تغییر مالکیت دیروز فرابورس به نفع سهامداران حقوقی به ثبت رسیده است. بررسی ارزش کل تغییر مالکیت روز دوشنبه نشان می‌دهد بیش از 740 میلیون تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شده است. معاملات در نماد شرکت‌هایی چون تولید برق عسلویه مپنا، ریل‌پرداز سیر و شرکت معدنی کیمیای زنجان‌گستران بیشترین تغییر مالکیت را به نفع سهامداران حقوقی به ثبت رسانده است. ارزش معاملاتی که در این نمادها رقم خورد حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان بود. از سوی دیگر، معاملات در نمادهای معاملاتی پتروشیمی زاگرس، مهندسي صنعتي روان فن‌آور و گروه صنایع غذایی پارس بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی را به ثبت رساندند. حدود یک میلیارد و 700 میلیون‌تومان از ارزش سهام این جابه‌جایی‌ها به سبد سهامداران حقیقی واریز شد. در نهایت حقیقی ها تغییر مالکیت، دیروز فرابورس را به نفع خود پایان داد.

 

سررسید «اخزا9»

روز دوشنبه در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس، حدود دو میلیون ورقه بهادار در 442 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش این معاملات رقمی تقریبی 200 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. در میان معاملات این اوراق، خریدوفروش بیش از 280 هزار ورقه بهادار در 254 نوبت معاملاتی به اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی حدود 27 میلیارد تومان به ثبت رسید. «اخزا11» روز گذشته افت قیمت اندکی را تجربه کرد و نرخ سود موثر خود را 7/ 21 درصد رساند که نسبت به روز گذشته به میزان 6/ 0 واحد درصد افزایش یافته است. همچنین روز گذشته نماد معاملاتي اسناد خزانه اسلامي مرحله نهم با نماد «اخزا9»، به منظور پرداخت مبالغ اسمي، در پايان معاملات (روز دوشنبه ششم شهریور سال جاری) متوقف شد.

 

نگاهی به «تسه»ها

در بازار تسهیلات مسکن نیز معامله‌گران شاهد خریدوفروش حدود 100 هزار ورقه تسهیلات مسکن در 3 هزار و 940 نوبت معاملاتی بودند. ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن حدود 8 میلیارد تومان رقم خورد. در میان این معاملات نمادهای «تسه9406» و «تسه9505» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. اوراق تسهیلات مسکن مرداد 96 نیز در صدر بیشترین حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن قرار گرفت. از نیمه دوم مرداد با روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در محدوده 80 هزار تومان، معامله‌گران شاهد بازگشت تدریجی قیمت «تسه»ها از سطح مزبور تا نزدیک سطح 76 هزار تومانی هستند. با نزدیک‌شدن به فصل پاییز و دور شدن از روزهای اوج تقاضای مسکن فشار بر قیمت «تسه»ها بیشتر خواهد شد. به نظر می‌رسد با تحقق‌یافتن مصوبه کاهش نرخ سود سپرده به میزان 15 درصد سالانه، به علت رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق تسهیلات، قیمت این اوراق تعدیل شود.

کد N1757487

وبگردی