آفتاب

وزارت ورزش،مرجع نهایی قانون در اساسنامه کمیته‌ملی المپیک

وزارت ورزش،مرجع نهایی قانون در اساسنامه کمیته‌ملی المپیک

تسنیم نوشت:وزارت ورزش و جوانان آخرین مرجع قانون در خصوص اساسنامه کمیته ملی المپیک به حساب می‌آید.

بحث اساسنامه کمیته ملی المپیک از مدتی قبل در کشورمان به راه افتاده و هر روز نیز اخبار تازه‌ای از این اساسنامه منتشر می‌شود. کمیته ملی المپیک چند هفته قبل پیش‌نویس اساسنامه‌اش را برای کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و همچنین وزارت ورزش و جوانان ارسال کرد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

اساسنامه ارسال شده به IOC مورد تایید این نهاد بین‌المللی قرار گرفت، این در حالی است که هنوز اساسنامه ارسالی به وزارت ورزش تایید نشده و جامعه ورزش در انتظار این اقدام است.

این دو اساسنامه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و به همین دلیل نیز مباحث مختلفی از جمله اعمال برخی تغییرات در وزارت ورزش نسبت به آنچه که به IOC ارسال شد، مطرح شده است.

یکی از این تغییرات مربوط به اضافه شدن نام رئیس کمیته پارالمپیک (NPC) به اعضای مجمع عمومی است. در واقع کمیته المپیک ایران نام رئیس NPC را در اساسنامه ارسالی به IOC قرار نداد، اما وزارت ورزش این کار را کرد تا نام رئیس کمیته ملی پارالمپیک اضافه شود.

این کار البته غیر قانونی نیست، چرا که قانون در داخل کشور، وزارت ورزش و جوانان را مرجع نهایی می‌داند. وزارت ورزش نیز تغییراتی در چارچوب اصلی و مورد تاکید IOC ایجاد نکرده و در واقع تغییرات در بخش‌هایی صورت گرفته که کاملاً داخلی هستند.

کمیته بین‌المللی المپیک به خود اجازه دخالت در قوانین داخلی کشورها را نمی‌دهد و فقط آنچه برایش اهمیت دارد، موارد مربوط به منشور المپیک و چند موضوع دیگر است. در اساسنامه ارسالی به این نهاد همه مسائل مورد تاکید، تایید شده و وزارت ورزش نیز بدون آنکه دست به آنها ببرد، در مسائل دیگری که مربوط به قوانین کشور می‌شود، دست برده است.

251 41

 

کد N1757428

وبگردی