آفتاب

لاریجانی:رفتارهای دوگانه آمریکا باعث ناامنی شده است

لاریجانی:رفتارهای دوگانه آمریکا باعث ناامنی شده است

تسنیم نوشت:رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم تصویب ممنوعیت واردات حدود ۸۰۰ کالای غیرضرور به کشور توسط دولت تأکید کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه 6 شهریور) در مراسم رونمایی از وبگاه خبری کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، گفت: بنده در جریان مباحث کمیسیون ویژه هستم و در گذشته نیز که این کمیسیون تشکیل شده بود اقدامات موفقیت‌آمیزی داشت و کارهایی که به مجلس ارائه کرده بود حرکت رو به جلویی را نشان می‌داد.

وی افزود: امیدوارم در این دوره نیز با یک عزم قوی‌تر برخی از موانعی که برای تولید کشور وجود داشته و مورد تأکید مقام معظم رهبری است رفع شود.

اهم صحبت های لاریجانی در این مراسم از این قرار است:

* به یاد دارم زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود این مجمع 8 هدف اصل 44 را بررسی کرد که کدام یک از آنها محقق شده است. تقریباً در هیچ کدام از این اهداف اصل 44 قانون اساسی موفق نبوده است و تنها  در یک بند تا حدی پیش رفته است.

 * این چه سیاست‌گذاری است که قانون آن تصویب شده اما 8 هدف آن محقق نشده است در حالی که گفته می‌شود تمامی امکانات آن ارائه شده است لذا مشخص می‌شود که مسیر را اشتباه رفته‌ایم.

*تأکیدات اخیر رهبری درباره اصل44 تکلیف کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی را سنگین می‌کند؛ باید مشخص شود که چگونه اموالی که از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شده و کار را خراب کرده است ارجاع شود.

* مشخص است واگذاری یک نیروگاه به وزارت دفاع یا بنیاد شهید یا دستگاهی که هیچ تعریفی برای آن وجود ندارد کار اشتباهی است لذا باید بررسی شود که از چه رخنه‌ای استفاده و این اقدامات صورت گرفته است، باید این ایرادات بررسی شود که آیا این واگذاری‌ها صد درصد غیرقانونی بوده و یا برای رد دیون واگذار شده است لذا مشخص است که رخنه‌ای وجود داشته که از آن سوء استفاده شده است و باید این رخنه بسته شود.

 * ممکن است شرایط بخش خصوصی فراهم نباشد همیشه وجود دارد چرا که بخش خصوصی ایران همانند سایر کشورها خیلی ممحض نیست و باید با ارائه تسهیلات به آنها کمک شود تا بتوانند در ریل اصلی قرار گیرند.

* اخذ مالیات از زنجیره مشکلاتی ایجاد کرده است اما معاون وزیر اقتصاد وقت در جلسه‌ای با بنده اظهار کرد که تمامی کشورها به جز یکی دو کشور مالیات را به صورت زنجیره‌ای اخذ می‌کنند.

 * باید در حوزه واردات و صادرات کار انقلابی صورت گیرد؛چرا باید اجازه داده شود که کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند از خارج از کشور وارد شوند.

* ایران کشوری نیست که سیستم آن باز باشد و تولید آن مرحله به مرحله در حال حرکت رو به جلو است.

* اگر نعمت‌زاده گفته که حدود 800 قلم کالا نیازی به واردات ندارد باید به دولت گفته شود که یا ممنوعیت واردات این 800 کالا را تصویب کند یا خود مجلس در این باره تصمیم‌گیری ‌کند.

 * باید به وزیر اقتصاد گفته شود که تا حدود یک ماه دیگر درباره ممنوعیت این کالاها تصمیم بگیرد،اگر این موضوع در دولت تصویب نشد مجلس درباره آن تصمیم می گیرد.

* وزارت اطلاعات گزارشی درباره قاچاق کالا به بنده ارائه کرد که گزارشی در 3 تا 4 مقطع 5 ساله است و وضعیت نفوذ‌هایی که در مرزهای داخل به بیرون از کشور است را نشان می‌دهد.

 * در 20 سال پیش حدود 8 مکان بود که در آن تبادل قاچاق صورت می‌گرفت و 5 سال بعد این موضوع 5 برابر شده و 5 سال پس از آن نیز 10 برابر شده و اکنون در تمامی مرزهای کشور ورود و خروج‌ صورت می‌گیرد.

*باید سخت‌گیری ها درباره قوانینی که تصویب شده و اجرا نمی شود، بیشتر شود و  هر 6 ماه باید از دستگاه‌ها گزارش گرفته شود که چرا کار جلو نرفته است.

رفتارهای دوگانه آمریکا باعث ایجاد ناامنی در جهان شده است

 همچنین علی لاریجانی ظهر امروز(دوشنبه، 6 شهریور) در دیدار با سناتور گیدو جیراردی معاون مجلس سنای شیلی و هیئت همراه، اظهار داشت: متاسفانه قدرت‌های بزرگ به تفاوت‌های فرهنگی و سنتی کشورها توجه نداشته و بخش عمده‌ای از مشکلاتی که در دهه‌های اخیر در مناطق مختلف به وجود آمده ناشی از بی توجهی به همین مسئله  است ضمن اینکه حمله آمریکا به عراق و افغانستان نشأت گرفته از همین مورد است.

اهم صحبت های او در این دیدار از این قرار است:

*رفتارهای دوگانه و متضاد باعث ایجاد ناامنی و به خطر افتادن آرامش و صلح در جهان شده چنانچه برخی کشورها هستند که تاکنون یک انتخابات در آنها برگزار نشده و اگر مجلسی هم دارند، عوامل آن توسط رأس حکومت تعیین می‌شود اما نه تنها مسئله حقوق بشر در آنجا اهمیتی ندارد بلکه ازدوستان نزدیک به آمریکا هم هستند.

* کشمکش‌های داخلی و دو قطبی شدن فضای داخل کشورها، زمینه را برای حضور بیگانگان مهیا می‌کند

*خطاب به معاون مجلس سنای شیلی؛ پیشنهاد شما در زمینه گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی می‌تواند راه حل خوبی برای نزدیکی میان دو کشور باشد.

 سناتور گیدو جیراردی معاون مجلس سنای شیلی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور شیلی، گفت: این سفر با هدف تبادل نظر و شناخت هر چه بیشتر ایران از زوایای مختلف فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، علمی و احیای روابط تجاری و اقتصادی که در گذشته وجود داشته، انجام گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه رفتار و گفتار رئیس‌جمهور جدید آمریکا چالش‌های جدید در جهان به وجود آورده که مقابله با آن نیازمند همفکری کشورهای خواهان استقلال و صلح جهانی است، تصریح کرد: استکبارجهانی با نگاه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باعث شده تا کشورهای خواهان ثبات و استقلال با بحران مواجه شود و به همین دلیل ما با هدف استقرار صلح و امنیت و توسعه کشورمان در زمینه های علمی، فرهنگی و سیاسی هستیم.

سناتور گیدو جیراردی در پایان از رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت بیشتر جمهور اسلامی ایران باتوجه به قدرت منطقه ای، در برقراری صلح و امنیت بین المللی شد.

 

29216

 

کد N1757340

وبگردی