آفتاب

دوره دستور از بالا به پایین در حوزه فرهنگ گذشته است

دوره دستور از بالا به پایین در حوزه فرهنگ گذشته است

عصر روز گذشته (5 شهریور ماه) آیین اختتامیه نمایش‌های خیابانی دومین مرحله پویش از خودمان شروع کنیم؛ برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رضاکیانیان در  آیین اختتامیه نمایش‌های خیابانی دومین مرحله "پویش از خودمان شروع کنیم" در توضیح چگونگی شکل‌گیری این پویش فرهنگی گفت: تمام این پویش به شکل حساب شده و حاصل بحث‌های مفصلی بود که با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، پلیس راهور و من انجام شد و در نهایت کارش را باهشتگ از خودمان شروع کنیم، آغاز کرد.

وی افزود: در دوره‌ای از بالا به پایین دستور داده می‌شد ولی امروز باید بیاییم پایین و خودمان را همسطح مردم کنیم. وقتی اینچنین باشد و همه از خودمان شروع کنیم، مثل الان اتفاق مبارکی می‌افتد.

کیانیان در ادامه به کاهش فاصله بین مسئولان و مردم اشاره کرد و گفت: از سالیان قبل اینطور بوده که بین مردم و دولت یک شکافی وجود داشته که این شکاف باید پر شود. اگر مردم خودشان را از دولت بدانند و دولت نیز متقابلاً خودش را از مردم بداند، اتفاق خوبی می‌افتد.

وی ادامه داد: سال‌ها پیش کمپین‌های دوچرخه سواری درست می‌شد ولی بنا به دلایلی جلوی آنها را می‌گرفتند اما امروز خود پرسنل نیروی انتظامی و شهرداری سوار دوچرخه می‌شوند و به سطح شهر می‌آیند. وقتی مردم پلیس را سوار دوچرخه ببینند احساس می‌کنند که پلیس با آنها فاصله‌ای ندارد. وقتی پلیس دوچرخه سوار بیاید مردم احساس امنیت پیدا می‌کنند و با خیال راحت سوار دوچرخه می‌شوند؛ بچه‌های مدرسه‌ای و دانشجویان هم با این امنیتی که به وجود می‌آید، می‌توانند برای تردد از دوچرخه استفاده کنند.

وی درباره بحث احترام به عابرپیاده گفت: رانندگان باید این را درنظر داشته باشند که ماشین از جنس آهن و سخت است اما عابری که در حال عبور از خیابان است بدنش مانند ماشین نیست و اگر به آن برخورد کند آسیب می‌بیند. پس همیشه باید مراقب عابران پیاده باشیم. متاسفانه برخی از رانندگان این مساله را رعایت نمی‌کنند و باعث آسیب دیدن عابران پیاده می‌شود. رعایت حریم عابر پیاده و خط عابر یکی از مواردی است که رانندگان باید هنگام تردد در شهر باید به آن توجه داشته باشند.

مازیار حسینی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) نیز با حضور در آیین اختتامیه با بیان اینکه معضلی که امروز همه ما به عنوان شرایط بد ترافیکی در شهر شاهدش هستیم، موضوعی نیست که یک شب به وجود آمده باشد، گفت: مشکلات فرهنگی در طول زمان رشد می‌کنند و طبیعتا راه‌حل برطرف کردن آنها را هم باید از دل  خود فرهنگ پیدا کرد.

حسینی  یادآورشد: جمله معروفی هست که می‌گوید خود تو جزیی از ترافیک هستی نه اینکه در ترافیک مانده‌ای. بنابراین اگر هر کدام از ما حداقل بخشی از سفرهای روزانه‌مان را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا شبکه‌های مکمل مثل دوچرخه انجام دهیم حتما می‌توانیم بخشی از ترافیک را کاهش دهیم.

سردار مهماندار (رئیس پلیس راهور تهران بزرگ) با بیان این مطلب که در اصلاح رفتارهای نادرست ترافیکی و احترام به قوانین باید ابتدا از خودمان شروع کنیم، گفت: انتخاب نام پویش از خودمان شروع کنیم بعد از مدت‌ها مطالعه و انجام کار شناسی‌های علمی به دست آمده و بازگوکننده این نکته است که اگر نسبت به رفتارهای نادرست ترافیکی معترض هستیم باید احترام به قوانین و مقررات را از خودمان شروع کنیم.

مهماندار با اشاره به تاثیرگذاری این پویش در شهروندان یادآور شد: ورود قشرهایی دارای تاثیرگذاری اجتماعی مانند هنرمندان، ورزشکاران و حتی مدیران رده بالا به این کمپین و انتشار عکس و فیلم‌هایی از نمایش‌های خیابانی این کمپین باعث شد شهروندان بیشتری به این پویش توجه کنند و پیام‌های فرهنگی آن را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: البته رسانه‌ها می‌توانند در ارتقای فرهنگ ترافیک و افزایش آگاهی مردم نسبت به اصلاح رفتارهای ترافیکی تاثیرگذار باشند و در این میان رسانه ملی وظیفه به مراتب سنگین‌تری را در این مساله دارد.

کد N1757145

وبگردی