آفتاب
وقتی بحران آب شرب جدی می‌شود؛

کم آبی حاصل عدم مدیریت هماهنگ منابع آبی در صالحیه

کم آبی حاصل عدم مدیریت هماهنگ منابع آبی در صالحیه

بهارستان- اختلاف بین شهرداری و آب و فاضلاب شهر صالحیه، عدم مدیریت هماهنگ منابع آبی در این شهر را سبب شده و بحران آب شرب این شهر را جدی تر می کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، وحید محمدی یکتا: آب شرب یکی از مهم ترین نیازهای حیاتی بشر است و اهمیت زیادی در زندگی انسان دارد و کارشناسان امروزه کمبود آب را یکی از چالش های بشر در آینده ای نه چندان دور دانسته و جنگ آینده بشر را جنگ آب می دانند.

در کشور ما نیز سطح آب سدها بسیار پایین رفته و بحران آب در کشور بسیار جدی است،  کارشناسان سال ها است که نسبت به کاهش سطح آب در کشور هشدار داده اند و در این بین مدیریت صحیح منابع آبی بسیار اهمیت دارد.

استان تهران و شهرستان بهارستان یکی از مناطقی است که با کمبود آب مواجه هست و تراکم بالای جمعیتی در این مناطق، تامین آب شرب را بسیار سخت کرده و یکی از دغدغه های مسئولین در سال های گوناگون همین امر است.

در شهر صالحیه، اما بحران جدی تر است، کم آبی، به خصوص کمبود آب شرب یکی از مواردی است که به شدت مردم منطقه را آزار می دهد و مسئولین این شهر، انگشت اتهام در مورد کم آبی را به سوی یکدیگر نشانه رفته اند.

مدیر آبفای شهر صالحیه، آبیاری فضای سبز این شهر با آب شرب توسط شهرداری صالحیه را یکی از مهم ترین دلایل کم آبی منطقه دانسته است، اما شهردار صالحیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن رد اظهارات رئیس اداره آبفای شهر صالحیه در خصوص آبیاری فضای سبز این شهر با آب شرب گفت: شهرداری صالحیه برای تأمین آب فضای سبز و کاهش پیک مصرفی آب شرب، روزانه ۳ تانکر ۲۰ هزار لیتری آب از شهرهای هم‌جوار خریداری می‌کند.

صالحیه یکی از شهرهای کم آب استان تهران است/بی تجربگی رییس آبفا صالحیه

علیرضا قربانی ادامه داد: متأسفانه رئیس بی‌تجربه اداره آبفای شهر صالحیه برای این‌که کم‌کاری‌های خود را توجیح کند، شهرداری را مقصر کم‌آبی منطقه می‌داند و مردم را تحریک می‌کند تا شهرداری را موردانتقاد قرار دهند، در صورتی که شهرداری هیچ نقشی در این موضوع ندارد.

وی با اشاره به فعالیت مدیر سابق اداره آبفای شهر صالحیه تأکید کرد: گنجی دو سال مدیر آبفای این شهر بود، سوال اینجاست پس چرا در طول مدیریت وی ما مشکل کم‌آبی در منطقه نداشتیم؛ البته جای تعجب ندارد وقتی یک مدیر بی‌تجربه برای آبفای این شهر برگزیده می‌شود نباید بیشتر از این از او توقع داشته باشیم.

قربانی شهر صالحیه را یکی از شهرهای کم‌آب  استان تهران برشمرد و گفت: به همین خاطر می‌طلبد، مسئولان استانی یک مدیر قواره‌دار برای آبفای این شهر انتخاب کنند، تا کمتر شاهد  بروز چنین  حواشی در این شهر باشیم.

به گفته وی، شهرداری صالحیه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای کف‌پوش، جدول‌گذاری و روکش آسفالت این خیابان صالحیه اعتبار تخصیص داده است، اما به جهت این‌که هنوز اداره آبفا برای تعویض شبکه‌های فرسوده آب وارد عمل نشده و از طرفی همچنان تیرهای برق وسط این خیابان چشم‌انتظار همت اداره برق است، عملاً شهرداری تا اتمام این دو طرح نمی‌تواند برای این خیابان کاری کند.

قربانی تأکید کرد: اگر شهرداری بخواهد در چنین شرایطی اقدام به آسفالت و جدول‌گذاری خیابان شهید «نقاوت» کند، قطعاً در آینده نزدیک دوباره به‌خاطر ترکیدگی لوله‌های آب وضعیت آسفالت این منطقه همانند سابق پر از چاله و ناهموار می‌شود.

استفاده شهرداری صالحیه از ۱۲ انشعاب غیرمجاز آب برای آبیاری فضای سبز

رئیس اداره آبفای شهر صالحیه، در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شهردار محترم، بی تدبیری آبفا را عامل کم آبی صالحیه دانسته است، در حالی که من در نامه های متعدد به مقام های مسئول ۱۲ مورد انشعاب غیرمجاز شهرداری برای استفاده از آب شرب در جهت آبیاری فضای سبز را اعلام کرده ام، به شهردار و شورای شهر صالحیه، فرماندار بهارستان و مدیر آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران کمبود آب شرب را اعلام کرده ایم و خواستار عدم استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز شده ایم.

اصغر صبری افزود: برای تامین آب شرب مسکن «الغدیر» ، از تهران آب انتقال داده ایم، دو فقره چاه ایجاد کردیم که به زودی وارد مدار آب رسانی می شود، اما فیلم هایی داریم که شهرداری آب شرب را رها کرده و هدر می دهد، شهرداری صالحیه ۵ انشعاب مجاز و ۱۲ انشعاب غیر مجاز دارد و ما تقاضا داریم در این ۳ الی ۴ ماه کم آبی و اوج مصرف آب ۱۲ انشعاب غیر مجاز را استفاده نکنند، چرا که مردم گرفتار هستند و مشکلات کم آبی آن ها را آزار می دهد، نباید مشکلات را گردن هم بیندازیم.

وی ادامه داد: پروژه «الغدیر» ۵ سال متوقف شده بود، اما آب را از زیر اتوبان به صالحیه و نسیم شهر منتقل کردیم، قطعا این امر نشانه بی تدبیری نیست، صحیح نیست که شهرداری برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده کند، ۲۸ مرداد به شهرداری نامه دادیم و اعلام آمادگی کردیم که یک چاه به شهرداری بدهیم تا برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نکند، اما شهردار ترجیح می دهد حواشی ایجاد کند.

پر کردن شبانه تانکرهای شهرداری از انشعاب غیرمجاز

رئیس اداره آبفای شهر صالحیه با بیان این که فیلم هایی موجود است، که شهرداری شبانه از آب شرب تانکرهای آبیاری فضای سبز را از انشعاب غیر مجاز پر می کند، اضافه کرد: شهردار امور امدادی اداره آبفا را متوقف می کند، این اقدامات با خدمت رسانی به مردم تناقض دارد، شهردار به هیچ تذکر ما اعتنا نمی کند.

وی به آمادگی اداره آب و فاضلاب صالحیه برای اصلاح انشعابات فرسوده اشاره کرد و گفت: از شهرداری خواستیم که موانع اداره برق و برخی ساختمان هایی که هنوز تخریب نشده و در لوله کشی های جدید دچار مشکل می کنند، مرتفع کند، اما اقدامی صورت نداده است و اعلام می کند که اصلاح شبکه انجام نشده است، زمانی که موانع وجود دارد، امکان اصلاح شبکه نیست، شهرداری باید به جای پرداختن به حواشی سعی در اصلاح امور داشته باشد.

به هرصورت، حاصل اقدامات تمام دستگاه های خدمات رسان و مدیریت شهری باید به رضایت مردمی بیانجامد، اتفاقی که امروز در صالحیه شاهد آن نیستیم و اتهام زنی مسئولین به یکدیگر تنها آن ها را سرگرم حواشی ساخته و از خدمت رسانی مطلوب غافل می سازد.

در این میان ورود فرماندار شهرستان بهارستان و مقام های بالادستی هریک از این ادارات ضروری به نظر می رسد، چرا که این مردم هستند که از اختلافات دچار آسیب می شوند، از طرفی، بحران آب تبدیل به یکی از معضلات بزرگ شهر صالحیه شده است.

باید منتظر ماند و دید، که تا چه زمانی این اختلافات فرصت های خدمت رسانی به مردم صالحیه را از بین می برد.

کد N1756980

وبگردی