آفتاب

صعود بازار با اهرم دلار

صعود بازار با اهرم دلار

روز گذشته قیمت محصولات پایه پتروشیمی در شرایطی اعلام شد که همه محصولات همانند هفته‌های گذشته روندی ثابت با جهت‌گیری مثبت را دنبال کردند ...

عارفه مشایخی:روز گذشته قیمت محصولات پایه پتروشیمی در شرایطی اعلام شد که همه محصولات همانند هفته‌های گذشته روندی ثابت با جهت‌گیری مثبت را دنبال کردند که با توجه به جدول بیشترین افزایش مربوط به SBR‌ها بود که SBR 1712 با افزایش 1/ 5 درصدی قیمت نسبت به هفته گذشته مواجه شد و بهای 50 هزار و 697 ریال را به خود اختصاص داد. کمترین افزایش قیمتی نیز مربوط به PVC‌هاست که با افزایش 3/ 0 درصدی همراه بودند. همان‌طور که قبل‌تر پیش‌بینی کرده بودیم، قیمت‌ها نمی‌توانند بیش از این افزایش را تجربه کنند چون می‌توان گفت به سقف قیمتی خود رسیده‌اند. بررسی بهای طلای سیاه نشان می‌دهد که با کند شدن رشد تولید نفت‌خام در آمریکا، این عامل تهدیدکننده بازار نفت کمی رنگ باخته است. در این شرایط رویترز می‌گوید: اگر روند نزولی موجودی ذخایر تجاری نفت خام حفظ شود، می‌توان به تغییر مثبت موقعیت بازار نفت به‌خصوص در شرایطی که محدودیت عرضه نفت خام از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک همچنان در جریان است، امیدوار بود.

 

به گزارش رویترز اوپک در حالی طرح کاهش تولید را با کمک کشورهای غیرعضو این سازمان از ابتدای سال‌جاری میلادی آغاز کرد که رشد تولیدات شیل آمریکا اجازه نداد طرح یادشده اثرگذاری عمیقی بر بازار داشته باشد. در واقع با هر گامی که اوپک برای کاهش تولید بر‌می‌داشت، تولیدات شیل به واسطه تقویت قیمت‌ها با شدت بیشتری جریان پیدا می‌کرد و باعث خنثی‌شدن برنامه‌های اوپک می‌شد. با این وجود طی هفته گذشته شاخص نفت خام آمریکا با کاهشی 43/ 1 درصدی همراه بود و در لحظه تنظیم این گزارش به بهای 47دلار و 87 سنت اعلام شد و شاخص نفت برنت نیز با کاهش قیمتی 53/ 0 درصدی همراه بود و با قیمت 52 دلار و 41 سنت در لحظه تنظیم این گزارش خودنمایی کرد. بهای نفتا نیز با افزایشی 44/ 0 درصدی مواجه شد و با قیمت 457 دلار و 18 سنت گزارش شد. علت هم آن است که بهای نفت با تاخیر تاثیر خود را بر قیمت نفتا می‌گذارد و این افزایش قیمت مربوط به افزایش قیمت هفته‌های گذشته طلای سیاه است. دلار دیگر اهرم تاثیرگذار فرمول قیمتی است که این شاخص با افزایشی 6/ 0 درصدی همراه بود و از بهای 38 هزار و 75 ریال به بهای 38 هزار و 285 ریال رسید و از جمله دلایل این امر می‌توان به رفتارهای اخیر بانک مرکزی، تزریق ناکافی دلار به بازار، وضعیت صادرات (صادرات نفتی و غیرنفتی)، شرایط بازگشت ارز به بازارهای داخلی و انتظارات تورمی از آینده قیمت دلار اشاره کرد و جمع‌بندی این مطالب ما را به این نتیجه می‌رساند که همین افزایش 5/ 0 درصدی قیمت دلار به قیمت محصولات پتروشیمی به جز SBR‌ها منتقل شده و باعث رشد قیمتی همه آنها در محدوده 5/ 0 درصدی شده است.

کد N1756847

وبگردی