آفتاب
جنب پل حافظ

توقف رشد شاخص سهام

توقف رشد شاخص سهام

بورس اوراق بهادار تهران دیروز در مسیر رسیدن به مرز 83هزار واحد ناکام ماند و با افت 12واحدی شاخص، روزی متعادل را رقم زد. در بازار دیروز ...

دنیای اقتصاد - همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران دیروز در مسیر رسیدن به مرز 83هزار واحد ناکام ماند و با افت 12واحدی شاخص، روزی متعادل را رقم زد. در بازار دیروز شاخص کل بورس به دلیل افت نمادهای عمده‌ای نظیر مپنا، کشتیرانی، حفاری شمال و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با کاهش جزئی مواجه شد و در پایان معاملات با نوسان منفی 01/ 0 درصدی در محدوده 82هزار و 885واحدی متوقف شد. در بازار دیروز مهم‌ترین‌ تحول تداوم افزایش بهای دلار در بازار داخلی بود که باعث شد دلار به رقم 3859تومان برسد. این رشد خون تازه‌ای در اقتصاد دچار رکود و صادرات در حال کاهش تزریق خواهد کرد. با افزایش قیمت دلار، شرکت‌های صادرات محور نیز موقعیت سودآوری بهتری را تجربه خواهند کرد. دیروز بلوک 5/ 9 درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان به قیمت هر سهم 500 تومان روانه میز فروش بورس تهران شد که معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.

 

در مهم‌ترین‌ تحولات کلان بازار دیروز اعلام خبرهایی مبنی بر احتمال انتصاب مدیرعامل مپنا به‌عنوان وزیر نیرو بود. در بازار دیروز در گروه خودرویی بحث‌ها در مورد احتمال بازگشایی نماد سایپا مطرح بود؛ سایپا که با انتشار اظهار‌نظر حسابرس مواجه شده از اردیبهشت سال جاری متوقف است. دیروز اظهار‌نظر حسابرس مستقل درخصوص اصلاحات اعمال شده در صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 شرکت سایپا منتشر شد. با این اوصاف، مدیران این شرکت با انتشار این صورت مالی نتوانستند زمینه بازگشایی این نماد را فراهم کنند. به طوری که ایرادهای سازمان بورس که به چند و چون کاهش فروش 2 هزار میلیارد تومانی و افزایش سود سال مالی مطرح و به سازمان حسابرسی ارجاع داده شده بود همچنان وجود دارد و توضیحات اخیر نمی‌تواند روشنگر ابهامات مدنظر سازمان بورس باشد.

در گروه ساختمانی شرکت کیسون برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را از دو محل اعلام کرد: «کیسون» در‌صدد است در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه 50 درصدی، معادل 192 میلیارد تومان به سرمایه فعلی بیفزاید و 576 میلیارد تومانی شود. تامین مالی این شرکت که ترکیبی از افراد حقیقی در فهرست سهامداران آن دیده می‌شوند، از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با 2 هدف افزایش توان مالی و اصلاح ساختار مالی شرکت صورت می‌پذیرد.

در گروه تجهیزات، مدیر پروژه‌های مپنا در سوریه از برنامه ساخت ۵ نیروگاه ۲۵ مگاواتی در شهر حلب سوریه طی یک سال خبر داد. حسین گنجی‌زادگان در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی دمشق به «ایرنا» گفت: گروه مپنا از 12 سال پیش فعالیت خود را در سوریه آغاز کرده و طی این مدت 2 نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی را در مناقصه برنده شد و اجرا کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخص منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اراق مشارکت) به 183میلیارد تومان و در فرابورس به 89میلیارد تومان رسید.

کد N1756843

وبگردی