آفتاب

اجرای 115 طرح اقتصادی در خوزستان

اجرای 115 طرح اقتصادی در خوزستان

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: اکنون 115 طرح مهم اقتصادی در استان با محور اقتصاد مقاومتی در حال اجراست.امید حاجتی اظهار کرد: از ...

دنیای اقتصاد – اهواز – محمد علاف‌پور:رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: اکنون 115 طرح مهم اقتصادی در استان با محور اقتصاد مقاومتی در حال اجراست.امید حاجتی اظهار کرد: از این تعداد طرح که به صورت ملی تعریف شده‌اند 111 طرح مصداق استانی داشته و برای این طرح‌ها برش استانی تعریف شده است.وی افزود: این طرح‌ها بین 31 دستگاه اجرایی استان تقسیم شده‌ و تاکنون تنها 53 درصد پیشرفت داشته‌اند که این میزان پیشرفت مورد تایید ما نیست.رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان ادامه داد: برخی از وزارتخانه‌ها هنوز متولی مشخص و پاسخگویی برای استان‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی تعریف نکرده‌اند.

 

وی اظهار کرد: همچنین برخی از وزارتخانه‌ها نیز تاخیر در تعریف برش استانی و اهداف و تکالیف استانی داشته‌اند و برای اینکه بیش از این از تعریف برش استانی عقب نمانیم، بر اساس سهمی که بخش‌های مختلف از اقتصاد ملی داشتند، اهداف طرح‌های استانی تعریف شده است.حاجتی تصریح کرد: برخی طرح‌ها نیز با اشکال اعتباری مواجه شده‌اند که یکی از دلایل عمده تاخیر آنها به‌شمار می‌رود.وی ادامه داد: اکنون 24 طرح شاخص در خوزستان بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف و برنامه‌‌ریزی شده و به تکالیفی که در سطح ملی تعیین شده، افزوده شده است.رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: فعال کردن بنادر شادگان و سجافی از طرح‌های مهمی است که جزو مناطق محروم استان به‌شمار رفته و تاثیر بسیاری در رونق بخشی به اقتصاد این مناطق داشته است.

وی اظهار کرد: تقویت حوزه گردشگری با اولویت توسعه زیرساخت‌های گردشگری آبی در استان با توجه به ظرفیت سدها و آب‌های جاری در استان، تدوین بسته حمایت از ارتقای معیشت مرزنشینان با توجه به مسائل امنیتی و اقتصادی، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری و برگزاری همایش‌هایی که منجر به عقد تفاهم‌نامه‌های ارزشمند شد و تاسیس 48 شرکت دانش‌بنیان و افزایش تولیدات و محصولات دانش‌بنیان به میزان 265 محصول جدید از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در این استان است. وی گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های توان مشاوران و پیمانکاران بومی در تامین قطعات و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تصویب طرح توسعه پایدار استان و اختصاص ردیف اعتباری جداگانه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، تدوین طرح توسعه اقتصادی شهرستان‌ها بر اساس برنامه آمایش سرزمین و تدوین سند توسعه شیلات باتوجه به ظرفیت بسیار خوب موجود در آبزی‌پروری از دیگر اقدامات شاخصی است که به‌منظور اقتصاد مقاومتی در استان در حال انجام است. وی ادامه داد: همچنین ارزش صادرات غیرنفتی در خوزستان از 2/ 4 میلیارد دلار در سال‌های قبل به 5/ 6 میلیارد دلار در حال حاضر افزایش یافته که این نوید روزهای خوبی را برای این بخش می‌دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان ادامه داد: در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان نیز که از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، تعداد شرکت‌های ما از 79 شرکت به 127 شرکت رسیده و تعداد محصولات نیز از46 محصول به 311 محصول افزایش یافته است.

وی گفت: وزارت نفت با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های نفتی در استان را جبران کرده و انتظار می‌رود شاهد تغییر مبنای محاسباتی در عوارض آلایندگی باشیم. حاجتی ادامه داد: اکنون بر مبنای هزینه تولید این عوارض پرداخت می‌شود، در صورتی که در قانون پیش‌بینی شده که این عوارض بر مبنای درآمد حاصل از فروش پرداخت شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با بیان اینکه در حوزه گردشگری تنها استانی هستیم که از ثبت جهانی سه اثر باستانی بهره‌مند است، گفت: خوزستان از ظرفیت گردشگری جنگ بهره‌مند است و در کنار این ظرفیت‌ها نیز از ظرفیت‌های گردشگری آبی و سلامت برخوردار است اما هیچ توسعه‌ای در این بخش‌ها صورت نگرفته است.وی تصریح کرد: این اتفاق به صورت خاص در شهرستان‌های نفتی رخ داده و شهرهای نفتی مانند مسجدسلیمان، آغاجری و هفتکل پس از استخراج نفت به یک مخروبه تبدیل شده‌اند.

حاجتی ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به اینکه این شهرها دین خود را به صنعت نفت و کشور ادا کرده‌اند، به‌منظور احیای مسوولیت‌های اجتماعی نفت به این شهرها کمک شود تا سه برنامه احیا و توسعه شهرهای نفتی با مشارکت وزارت نفت تدوین و اجرایی شود.سیدعلی بحرینی‌مقدم، معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز گفت: از ثمرات اصلی توافق برجام، بحث تحولات صنعت نفت در افزایش تولید و صادرات نفت ایران و حفظ سهمیه ایران در اوپک است که این باعث شد تا شرایط اقتصادی در کشور رشد قابل‌توجهی داشته باشد. وی افزود: در سال 94 و 95 با افزایش صادرات نفت شاهد رشد درآمدهای دولت بودیم که بخش عمده‌ای از این درآمدزایی در خوزستان بود. ارزش افزوده نفت در سه ماه اول 95 نسبت به 94 اختلاف معناداری دارد و در این زمینه انتظار می‌رفت تا با این افزایش صادرات نفت، برکاتش هم در خوزستان نمود پیدا کند و شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان باشیم. معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه نفت موتور محرکه سایر بخش‌های اقتصادی است، تصریح کرد: هرچند نفت تاثیرپذیری زیادی از سایر بخش‌ها ندارد اما قطعا با تحرک در بخش نفت، سایر بخش‌ها نیز می‌توانند رشد داشته باشند.

بحرینی‌مقدم اظهار کرد: در صنایع تبدیلی و تکمیلی در خوزستان خوب عمل نکرده‌ایم و ارزش افزوده‌ نفت که باید در استان وجود داشته باشد، به خوبی محقق نشده است. در این زمینه شهرک ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی پتروشیمی در امیدیه نیاز به مصوب شدن دارد تا بتوانیم از ارزش افزوده صنایع پتروشیمی و نفت در استان بهره بیشتری ببریم. وی ادامه داد: ارتباط صنعت نفت با سرمایه‌گذاران در استان یک حلقه مفقوده دارد، زیرا تمام مطالعات و اختیارات در مرکز است. در این زمینه انتظار داریم تا با تعریف یک معاونت در مناطق نفتخیز یا تفویض اختیار به این شرکت بتوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری این حوزه را بهتر جذب کرد. معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های خالی استان بیشتر استفاده کرد، گفت: بیشتر صنایع فولادی استان با حداقل ظرفیت مشغول تولید هستند. بسیاری از صنایع فولادی در استان با 10 تا 15درصد از توان خود فعال هستند یا به صورت سفارشی تولید می‌کنند. بحرینی‌مقدم ادامه داد: این مساله در حالی است که شرکت نفت طرح‌های بزرگی را در استان مدیریت می‌کند اما در این زمینه از توان شرکت‌های داخلی به‌طور کامل استفاده نمی‌کنند. امیدواریم به بحث خرید داخل توجه ویژه‌ای شود.

کد N1756827

وبگردی