آفتاب

آمریکا با دستیابی اوکراین به سلاح هسته‌ای مخالفت کرد

آمریکا با دستیابی اوکراین به سلاح هسته‌ای مخالفت کرد

ایرنا نوشت: آمریکا با اظهارات برخی مقام های اوکراین مبنی بر لزوم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای برای تقویت توان نظامی در برابر روسیه، مخالفت کرد.

کورت ولکر نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین در گفت وگو با خبرنگاران ضمن توصیه به دولت اوکراین برای خودداری از تلاش در مسیر دستیابی به جنگ افزار اتمی، گفت: فکر نمی کنم سلاح هسته ای برای اوکراین دستاورد مثبتی داشته باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه به نقل از سخنان نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین نوشت: آمریکا مخالف ازسرگیری برنامه هسته ای نظامی اوکراین است.

ولکر گفت: به دولت اوکراین توصیه می کنیم به تفاهم نامه بوداپست مبتنی بر خودداری از دستیابی به سلاح هسته ای در ازای برخورداری از تضمین جامعه جهانی در حفظ تمامیت ارضی پایبند بماند.

در ماههای اخیر برخی سیاستمداران اوکراینی ازجمله یولیا تیموشنکو نخست وزیر اسبق و رئیس بلوک سیاسی تیموشنکو خواستار دستیابی این کشور به سلاح اتمی شدند.

مجلس اوکراین نیز آذر ماه گذشته طرح ارائه شده از سوی نمایندگان حزب رادیکال را در دستور بررسی قرار داد که در صورت تصویب، این کشور می تواند از توان اتمی نظامی برخوردار شود.

این طرح در پایگاه اینترنتی پارلمان اوکراین ثبت شد و همچنان در دستور کار قرار دارد و در صورت تصویب، می تواند سبب لغو قانون سال 1994 باشد که این کشور پیمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی را پذیرفت و همچنین زمینه ساز برخورداری کی یف از امتیاز سلاح هسته ای شود.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: اولگ لیاشکو رهبر حزب رایکال گفته است که اوکراین حق دارد موقعیت قبلی خود را به عنوان کشور هسته ای بازیابد، زیرا تفاهم نامه بوداپست از سوی کشورهای امضا کننده مقابل اجرا نمی شود.

پس از فروپاشی سال 1991، بخشی از زرادخانه هسته ای شوروی در اوکراین تازه استقلال یافته باقی ماند تا اینکه سال 1994 این کشور با امضای تفاهم نامه بوداپست از داشتن جنگ افزارهای اتمی چشم پوشی کرد و در مقابل واشنگتن همراه لندن به کی یف تضمین امنیتی دادند.

52310

کد N1756693

وبگردی