آفتاب

نرگس آبیار: جای جشنواره سلامت در سینمای ایران خالی بود

نرگس آبیار: جای جشنواره سلامت در سینمای ایران خالی بود

کارگردان «شیار 143» و «نفس» معتقد است با جلب سرمایه‌گذاران علاقه مند، می‌توان دغدغه‌های حوزه سلامت را به شکل جدی تری با سینما منعکس کرد.

به گزارش آفتاب از ایران: انعکاس خواسته‌ها و نیازهای جامعه در سینما به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای انتقال مفاهیم، در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال شده است. کارگردان «شیار 143» و «نفس» معتقد است با جلب سرمایه‌گذاران علاقه مند، می‌توان دغدغه‌های حوزه سلامت را به شکل جدی تری با سینما منعکس کرد. نرگس آبیار یکی از داوران جشنواره فیلم سلامت است که امروز به کار خود پایان می‌دهد. او در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند افزایش آسیب‌های مرتبط با سلامت جامعه، سینما را هم به این سمت حساس کرده است.

برگزاری جشنواره فیلم سلامت تا چه اندازه موفق بوده تا مردم را نسبت به سلامتی خود و خانواده‌ حساس کند؟

جای چنین جشنواره‌ای در سینمای ایران خالی بود و چه خوب که این جشنواره دوره دوم برگزاری خود را طی می‌کند. البته قبل از برگزاری یک جشنواره باید تدابیری اندیشیده شود تا فیلم‌هایی با این موضوع تولید شوند؛ یعنی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی این فرصت را در اختیار فیلمسازان قراردهند تا از این قبیل سوژه‌ها حمایت کنند.

سینما چقدر می‌تواند به دغدغه‌ها درباره وضعیت سلامت جامعه پاسخ  و راهکار رفع آنها را انعکاس دهد؟

ابتدا باید مواردی را که باعث به خطر افتادن سلامت مردم می‌شود شناسایی کرد. سلامت جامعه از جنبه‌های زیادی به خطر افتاده است، خطراتی که شاید تا چند سال پیش تا این حد خود را نشان نداده بود.

اگر شدت این آسیب‌ها افزایش پیدا کرده‌، به این معنی‌است که سینما هم باید در این بخش فعال‌تر عمل کند؟

سینمای ایران تا همین چند سال پیش متوجه اهمیت طرح چنین مباحثی نشده بود. البته هنوز سینمای ایران در زمینه پرداختن به سوژه‌هایی مثل محیط‌زیست و سلامت کاستی‌هایی دارد. به این دلیل که هنوز جایگاه این سوژه‌ها در سینما تعریف مشخصی ندارد و اگر یک فیلمساز روی این مباحث دست بگذارد از دید مخاطب نوعی تبلیغ تلقی می‌شود.

به نظر شما ساخت فیلم با مضامین سلامت، بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند؟

سرمایه‌گذاری روی مدیوم سینما برای طرح این مباحث اهمیت زیادی دارد. فیلمسازان که قادر به سرمایه‌گذاری نیستند. فیلمساز می‌تواند ایده و نگاه خود را برای طرح سوژه‌های مورد نیاز مردم خرج کند اما تولید این آثار نیازمند سرمایه‌گذارانی است که حامی تولید این فیلم‌ها باشند، اگر قصه و شخصیت‌پردازی درست باشد، مردم علاقه‌مند هستند دغدغه‌های خود را روی پرده سینما ببینند. در حال حاضر سینمای ایران با کمبود سرمایه‌گذار مواجه است. موضوع سلامت در کشور ما نیازمند توجه جدی است، حالا این توجه اگر از ناحیه سینما هم جلب شود بسیار مهم خواهد بود.
کد N1756298

وبگردی