آفتاب

دستورالعمل بهره‎برداری از تحولات اقتصاد گیگی

دستورالعمل بهره‎برداری از تحولات اقتصاد گیگی

خوب یا بد، اقتصاد گیگی از جمله تحولات عصر حاضر است که تغییرات ناشی از آن علاوه بر کسب‏وکارهایی نظیر اوبر، متخصصان مختلف بازار ...

نویسنده: دیوید هرون

مترجم: فریبا ولیزاده

خوب یا بد، اقتصاد گیگی از جمله تحولات عصر حاضر است که تغییرات ناشی از آن علاوه بر کسب‏وکارهایی نظیر اوبر، متخصصان مختلف بازار کسب‎وکار را به خود مشغول کرده است. از جمله اتهاماتی که اقتصاد گیگی با آن مواجه است، تضعیف ریشه‏های فرهنگ سازمانی و کاهش تدریجی مشارکت‏های مبتنی بر اعتماد است. افزون بر این، اقتصاد گیگی تحولات فرهنگی قابل توجهی در زمینه ساختار قدرت و ارتباطات منتهی به آن ایجاد کرده است. این موضوع برای گروه‏هایی که تصمیم به حرکت‏های انفرادی گرفته‏اند، شوک غیر منتظره‏ای تلقی می‏شود. اگر فرد مناسب با شخصیتی مناسب هستید، محیطی که می‌توانید در آن رشد کنید وجود دارد؛ به‌خصوص اگر بین وظایفی که به شما محول شده، به‌طور منظم یک توازن درست پیدا کنید. جست‌وجو در این دنیای جدید می‌تواند نیرنگ‌آمیز باشد. ازین رو، در مقاله پیش‏رو به رهنمودهایی نانوشته برای تسهیل این تغییر شگرف جهت فائق آمدن بر چالش‌های مذکور اشاره خواهد شد.

 

۱) مسوولیت‏ها را بیش از حد شخصی نکنید:کسب موفقیت در دنیای مدرن امروز، مستلزم اتخاذ رویکرد تقریبا مغرضانه و سطح خاصی از اعتماد به نفس است، وظیفه خود را انجام داده و به مسیر ادامه دهید. در پروژه‏هایی که تنها بخشی کوچک از پازلی بزرگ هستید، هرگز پیوندهای عاطفی برقرار نکنید. وظیفه خود را انجام دهید و از میدان خارج شوید. کارکنان عصر اقتصاد گیگی افرادی هستند که بیش از یک بار برای یک تیم یا یک پروژه کار نمی‏کنند، اما همین حضور یکباره هم در لحظات حیاتی صورت می‏گیرد.

۲) رفتاری پیشگیرانه در پیش بگیرید:شاید لازم باشد به‌صورت انفرادی عمل کنید. در این صورت از شما انتظار می‏رود به امور مشتریان خود رسیدگی کنید، درست مثل اداره یک کسب‏وکار به‌صورت مستقل. این به معنی آشنایی با نیازها و خدمات مورد نیاز بازار، قیمت‏گذاری محصولات یا خدماتتان و البته مهم‏تر از همه شناسایی ظرفیت‌هایتان است. به‌عنوان کسی که در عصر اقتصاد گیگی کار می‏کند، وظیفه دارید به اندازه کافی و مورد نیاز کار کنید. انتظار نداشته باشید که فقط به دلیل اینکه کاری را عالی و تمام و کمال انجام داده‏اید، باید پروژه‏ای دیگر به شما پیشنهاد شود.

۳) نه گفتن را بیاموزید:یکی از دلایلی که کارفرمایان، مشتاق به سبک زندگی رایج در اقتصاد گیگی هستند، سطح بالایی از انعطاف‏پذیری‏ است. با این حال، واقعیت این است که پروژه‏ها درجات مختلفی از سختی و اضطراب را برای فرد به همراه دارند. حتی اگر پروژه‏ای منافع مالی قابل توجهی هم داشته باشد، فردی که در عصر اقتصاد گیگی کار می‌کند باید راه‏های نه گفتن به آن را فرا گرفته باشد. این مستلزم آگاهی و اعتماد نسبت به این موضوع است که با رد کردن یک پروژه، پروژه‏ای دیگر از راه خواهد رسید. در صورتی که با فشارهای کارفرما مبنی بر اتمام سریع کار روبه‌رو شوید، باید بتوانید انتظارات خود را مطرح کرده و آن را در قالب پیشنهادهایی واقع‌بینانه تقدیم کارفرما کنید.

۴) به سرعت فضای اعتماد را گسترش دهید:اگر به دنبال روزهای کاری آسوده و بی‌دغدغه هستید، سبک کاری گیگی انتخاب مناسبی برایتان نخواهد بود. انعطاف‏پذیری هرچه بیشتر در اقتصاد گیگی، کلید موفقیت در این مسیر است و کار کردن در چنین چارچوبی مستلزم ارتباطات مبتنی بر اعتماد است. تنها به دلیل اینکه کار محول شده به شما کوتاه‌مدت است، نباید دور روابط مبتنی بر اعتماد را خط کشید. در این سبک کاری، فقط زمان زیادی برای برقراری روابط قوی و مستحکم ندارید، ولی باید هر چه سریع‌تر نسبت به اعتمادسازی اقدام کنید. از نظر کارفرمایان، یکپارچگی و صداقت در تمامی ارتباطات نکته بسیار مهمی است.

۵) به یادگیری ادامه دهید:در نهایت باید گفت یکی از منافع اقتصاد گیگی برای مشتریان حضور مجموعه‏ای گسترده از متخصصان در بازار است. این ویژگی همچون جعبه ابزاری کامل برای کارفرمایان است که امکان بهره‌برداری از تخصص‏های مختلف را فراهم می‏سازد. برای افراد دارای تخصص‏ها و مهارت‏های خاص، جریان شگفت‌آوری از پیشنهادهای کاری وجود دارد. با این حال، به روز ماندن و تقویت مهارت‏ها موضوعی است که در عصر تفکرات نوین و نوآوری نباید مورد غفلت متخصصان واقع شود.به هر حال باید گفت این تحول در عرصه کسب‌وکار هنوز با چالش‌هایی کلیدی مواجه است که باید به آنها رسیدگی شود. مسائلی مثل مزایا، تضمین درآمد و لزوم اصلاح و تدوین قوانینی که از سوی سیاست‌گذاران باید صورت بگیرد. همچنین واسطه‌های جدید و نوآوران هم باید راه‌حل‌های خودشان را ارائه دهند. با تغییر شکل تکنولوژی‌های دیجیتال و اثر آن بر دنیای کار، کارکنان مستقل و نیروی کار سنتی هر دو باید برای مدیریت مشاغل موضع محتاط‌تر و پیشگیرانه‌تری اتخاذ کنند.

منبع: Management Today

کد N1756289

وبگردی