آفتاب

باهنر:می‌ترسم سرتیم‌های اقتصادی دولت سرلشکر شوند/رابطه من را با نامزدهای ریاست‌جمهوری بد نکنید

باهنر:می‌ترسم سرتیم‌های اقتصادی دولت سرلشکر شوند/رابطه من را با نامزدهای ریاست‌جمهوری بد نکنید

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: نظام جمهوری اسلامی که امام بنیان گذاشت یک نظام مطلوب است و تلاش شده که این نظام توانمند شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در هفته دولت، مایل بودیم که میزبان یکی از اعضای دولت باشیم، گفت: در هفته دولت نمی توانیم تنها نیمه خالی لیوان را ببینیم تا مخاطبان گمان کنند که تنها شاخصه‌های غیرقابل دفاع داریم. نه، شاخصه‌های قابل دفاع بسیاری داریم اما مطالبات مردم هم بی‌نهایت است که باید به عملی کردن آن نیز فکر کرد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی که امام بنیان گذاشت یک نظام مطلوب است و تلاش شده که این نظام توانمند شود و تنه درختش پهناور گردد که در حدود چهل سال اخیر این درخت روز به روز رشد کرده است و یکی از دلایل آن همین حضور همیشگی مردم در پای صندوق های رای است.

اهم اظهارات دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* امام در تمامی زمینه ها مشتاق حضور مردم و ارائه نظرات آنان بود، کسانی که رای مردم را تزیینی می بینند یا به دنبال خراطی آن هستند و فکر می کنند با طرح مسائلی چون نخبه‌گرایی می توانند کم کم تاثیر رای مردم را در این نظام کاهش دهند، با مقاومت و ایستادگی امام و نیز رهبری بر حضور مردم در زمینه‌های مختلف تصمیم گیری برای کشور مواجه شدند.

* نباید هیچ کس از صحنه رای دادن و مشارکت در امور کشور حذف شود، ممکن است جوانان بگویند که هر حکومت دیگری غیر از جمهوری اسلامی هم بود، می‌توانست کشور را به همین سطح از پیشرفت برساند اما باید رتبه خودمان را پیش و پس از انقلاب در زمینه‌هایی چون بهداشت و درمان، قدرت خرید و موارد مشابه دید که افزایش یافته است.

*امروز ما با مشکلات اساسی مواجه هستیم، بزرگ شدن سریع و روز افزون دولت و نظام بروکراسی کشور که به مرز انفجار رسیده است از جمله این موارد است، افزایش بی‌رویه هزینه‌های دولت نیز از جمله این موارد است که طبق برنامه اقتصاد مقاومتی باید کمتر می شده اما امروز به دوبرابر افزایش یافته، همچنین صندوق‌های بازنشستگی کشور هم وضع بحرانی دارند، به طوری که تقریبا ما بالای ۸/۵ درصد حقوق بازنشستگانمان را از صندوق ذخیره ارزی می دهیم.

* نقدینگی کشور امروز یک میلیون و دویست هزار میلیارد تومان شده است و بدهی دولت بیش از شصت درصد از این میزان است. در کنار این مشکل، ورشکستگی بانک‌ها هم وجود دارد که طی آن چندین موسسه اعتباری و بانکی اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

*طرح‌های نیمه تمام دولتی به عددی حدود چهارصد هزار میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که نهایت بودجه‌ای که می‌توان هر ساله برای این موضوع کنار گذاشت، حدود چهل هزار میلیارد تومان است.

*یکی از اقدامات مهم دولت طرح سلامت بود که خدمت موثری بود اما تا یک سال آینده این طرح به دلیل هزینه‌های سنگین به بن بست می خورد، اگر ما بتوانیم هر دولتی را به این سمت ببریم که بتواند بخشی از مشکلات را حل کند آن گاه ما در طی سه چهار برنامه به نتیجه خواهیم رسید.

*بسیاری از بنگاه‌های ما مزیت منفی دارد و باید به برخی از آنها بگوییم حضرت عباسی اگر شما کار نکنید به اقتصاد کشور بیشتر کمک کرده‌اید! خیلی از بنگاه‌های ما هستند که مزیت شان منفی است، از طرفی رقابت در سه قطب قیمت، کیفیت و سرعت وجود دارد اما بسیاری از بنگاه‌های ما اعم از دولتی، خصولتی و خصوصی مزیت تولیدشان منفی است.

*امروز شرکت نفت ۲۵۰ هزار نفر نیرو دارد و از این میان چهل هزار نیروی مربوط به بخش حراست است و این درحالی است که وزیر نفت گفته است وزارت نفت را با هشتاد هزار نیرو هم می‌تواند اداره کند.

* این را باید بدانیم که لازم است جلوی فعالیت بنگاه‌های با مزیت منفی را بگیریم، ما مزیت‌های منفی را پذیرفته‌ایم و اگر فلان پروژه هم انجام نشود و کسی بخواهد جلوی آن را بگیرد همه سازمان‌ها و نمایندگان این نهاد و آن نهاد با او در می‌افتند و می‌گویند فلانی نمی‌خواهد مثلا کشاورزی در کشور رونق پیدا کند، کشاورزی که قرار است در فلان منطقه با مصرف آب بالا راه اندازی شود.

* ما روزانه در کشور ۵ میلیون بشکه نفت و معادله آن گاز، مصرف انرژی داریم. ما می‌توانیم بدون اینکه رفاه مردم را کاهش دهیم، با یک مدیریت انرژی تعداد بشکه‌های نفت را به ۳ میلیون بشکه برسانیم.

*{با اشاره به لزوم اصلاح قانون اساسی و ساختارها}: دولت ظرف سه سال موظف است فرصت تولید را احصا کند و هر بنگاه تولیدی که مزیت منفی داشت تعطیل شود و برود خانه یارانه بگیرد!

* با قوانین موجود می شود بسیار از مسائل را حل کرد در برخی بخش‌ها البته باید قوانین اصلاح شود. اگر قرار است نظام ما حزبی و دو مجلسی شود، لازم است که قانون اساسی اصلاح شود. حتما در مجلس و در دولت با رقبای خود رقابت می‌کنیم اما دولت امروز تیم ملی است. اگر قدرت دولت روحانی را برای حل مشکلات ۵۰ درصد می‌دانیم باید تمام تلاش خود را کنیم که این قدرت به ۶۰ درصد برسد نه اینکه ۴۰ درصد شود. من نگرانم که اگر دولت بخواهد اصلاحات واقعی انجام دهد، بسیاری از شماها صدایتان دربیاید.

* الان محور مطالبات مردم اقتصادی است. دولت نباید به حاشیه برود و به سمت مسائل فرهنگی و سیاسی و آزادی خواهی برود؛ البته این مسائل هم مهم است.

*تحریم‌ها اذیت کننده است، البته معتقدم که تنها ۳۰ درصد از مشکلات مربوط به تحریم‌هاست و بیشتر مشکلات ارتباطی به تحریم‌ها ندارد؛ بقیه مشکلات بستگی به تصمیمات ما دارد؛ البته نمی‌خواهم بگویم که باید بدون دنیا زندگی کرد؛ بدون دنیا نمی توانیم زندگی کنیم.

* بیطرف حرف‌هایی زد که مثلا آب را نباید هدر داد؛ برخی از نمایندگان این حرف‌ها را سیاسی کردند. نمایندگان مناطق جنوبی کشور هم در این مساله تاثیرگذار بودند.

*{در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در حوزه اقتصادی سرتیم دارد}: من می‌ترسم که همه آن سرتیم‌ها سرلشکر شوند! روحانی در تنفیذ از واژه "انقلاب اقتصادی" استفاده کرد؛ این واژه را عامدا استفاده کرد. اراده روحانی را شنیدم که خودش می‌خواهد محور مسائل اقتصادی شود و امیدواریم که روی این تصمیم بماند.

* اینکه ما بتوانیم تا آخر دولت ۱۴۰۰ مردم را قانع کنیم، مردم تا ظهور قانع نمی‌شوند و نباید هم بشوند. اگر دولت زیرخم یکی از علت‌های مشکلات را بگیرد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

*اصولگرایی در حال دگردیسی است و شقه شقه شده؛ جمنا به اتحاد کمک کرد اما راهکار آخر نیست. باید مواضع به هم نزدیک شود. شاید نیازمند تغییر اسم‌ها هم باشیم. نباید افراد غیر انقلابی را ضد انقلابی بدانیم.

*ترامپ هنوز خودش را در حکومت آمریکا پیدا نکرده؛ بعضی جاها تیری می زند که در همان جا به سنگ می‌خورد. ترامپ نمی‌تواند در دنیا اتحادی را علیه ایران ایجاد کند؛ هر چه تندتر برود پایان حکومتش را زودتر رقم خواهد زد.

*{ درباره اینکه آیا برای سال ۱۴۰۰ کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد}: هیچ قصدی ندارم؛ از همین الان رابطه ما را با نامزدهای ریاست جمهوری بد نکنید.

 

کد N1756120

وبگردی