آفتاب

محاکمه احمدی نژاد در چه وضعیتی است؟

محاکمه احمدی نژاد در چه وضعیتی است؟

جنجالی ترین رئیس جمهور ایران همچنان جای خود را در اخبار روزانه محفوظ دارد. محمود احمدی نژاد و وکیل مدافعش این روزها در انتظارند که آیا پرونده وی تشکیل و به دادسرا احضار می شود یا نه.

آرمان: ظاهرا قرار نیست نام محمود احمدی‌نژاد از لیست اخبار روزانه حذف یا حتی کمرنگ شود. در 8 سالی که رئیس‌جمهور بود، نامش به‌واسطه جایگاه حقوقی که داشت و البته برخی حرف‌ها، رفتارها و موضع‌گیری‌ها درصدر اخبار بود و تصور می‌شد پس از آن این حضور کمتر شود، اما با تمام‌شدن دوران ریاست او بر قوه‌مجریه حلقه همراهانش بودند که نامش را در اخبار نگه داشتند؛ از جمله بقایی! 20تیر امسال احمدی‌نژاد در واکنش به بازداشت حمیدبقایی (معاون اجرایی رئیس‌جمهور در دولت دهم) نامه‌ای نوشت و ضمن ارائه توضیحاتی، به این بازداشت اعتراض کرد.

بیشتر بخوانید:
محمود احمدی‌نژاد غروب کرد؟
غلط انشایی واکنش توییتری محمود احمدی‌نژاد به ردصلاحیتش در انتخابات 96


بر اساس این گزارش، 5روز بعد از نامه احمدی‌نژاد، یعنی 25تیر، حجه‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون‌اول و سخنگوی قوه‌قضائیه در صدوچهاردهمین نشست خبری خود، توضیحاتی درخصوص نامه رئیس‌جمهور سابق کشورمان ارائه کرد و گفت: آقای احمدی‌نژاد یک نامه سرگشاده نوشتند که فرازهای مختلفی دارد که بخش عمده آن، خلاف واقع است. متاسفانه مثل همیشه از یک فردی چیزی را شنیده و به‌استناد آن، چنین قضاوت کرده است. بُعد دیگر قضیه مبنی بر اینکه اینها قابل تعقیب است یا خیر، این است که بخشی از اینها حتما قابل تعقیب است. بخشی هم خارج از پرونده مطرح کردند که در جای خود باید پرداخته شود. همان‌وقت برخی رسانه‌ها از تعقیب قضائی احمدی‌نژاد به اتهام اظهارات خلاف واقع خبر دادند تا اینکه سخنگوی دستگاه قضا در صدوشانزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت، در نشست خبری خود از درخواست این تشکل برای محاکمه احمدی‌نژاد توسط قوه قضائیه خبر داده است، گفت: قبلا پرونده‌ای تشکیل شده بود که در حال رسیدگی است. همچنین در ماه‌ها و هفته‌های اخیر هم مطالب جدیدی رسیده که در حال رسیدگی است. معطوف به سخنان معاون‌اول و سخنگوی دستگاه قضا، عادل حیدری، وکیل‌مدافع احمدی‌نژاد به تسنیم گفت: در خصوص اظهارات آقای اژه‌ای تا این لحظه چیزی به ما ابلاغ نشده است. اکنون باید دید طی روزهای آینده برای محمود احمدی‌نژاد به‌خاطر اظهارات اخیرش و اینکه سخنگوی دستگاه قضا بخشی از این اظهارات را قابل تعقیب دانسته و اخیرا نیز گفته که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر مطالبی رسیده که در حال رسیدگی است، پرونده تشکیل و به دادسرا احضار می‌شود یا نه. در واپسین روزها و ماه‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نیز با شکایت برخی شکات خصوصی و گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس، پرونده‌ای برای وی تشکیل شد که این پرونده از سال 91 در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران مطرح است و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
کد N1755812

وبگردی