آفتاب

تقابل تورم نقطه‌به‌نقطه و متوسط

تقابل تورم نقطه‌به‌نقطه و متوسط

بر مبنای اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌به‌نقطه و متوسط در 5 ماه ابتدای سال‌جاری در دوجهت معکوس حرکت کرده‌اند. تورم ...

دنیای اقتصاد:بر مبنای اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌به‌نقطه و متوسط در 5 ماه ابتدای سال‌جاری در دوجهت معکوس حرکت کرده‌اند. تورم متوسط که از ماه نخست سال‌جاری وارد یک مسیر صعودی شده بود در پنجمین ماه سال نیز به افزایش خود ادامه داد و به رقم 7/ 7 درصد رسید. از طرف دیگر، تورم نقطه‌به‌نقطه در این دوره یک مسیر کاهنده را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که از رقم 6/ 9 درصد در دومین ماه سال‌جاری به رقم 1/ 8 درصد در مردادماه رسید. بر مبنای این اطلاعات، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری در ماه یادشده با شش دهم درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن، به رقم 6/ 249 واحد رسید.

 

 

روند نزولی تورم نقطه‌به‌نقطه

مرکز آمار ایران گزارش شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی را به‌روزرسانی کرد.بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری در مردادماه سال‌جاری 6/ 249 واحد بوده‌است. تورم ماهانه که رشد شاخص قیمت در هر ماه نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد، در مردادماه به رقم شش دهم درصد رسید. مقایسه این رقم با تورم ماهانه 2/ 1 درصدی ثبت شده در تیرماه سال‌جاری، حاکی از آن است که شتاب رشد شاخص قیمت در دومین ماه فصل تابستان کاهش یافته است. تورم نقطه‌به‌نقطه اگرچه در 5 ماه ابتدایی سال‌جاری به‌طور متوسط حدود 9 درصد بوده است، در پنجمین ماه سال‌جاری به رقم 1/ 8 درصد رسیده است. از سوی دیگر، میانگین تورم متوسط در 5 ماه ابتدایی سال‌جاری حدود 3/ 7 درصد بوده که در مردادماه به 7/ 7 درصد افزایش یافته است. تورم نقطه‌به‌نقطه تغییرات شاخص قیمت‌ها در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد؛ در‌حالی‌که تورم متوسط، میانگین افزایش شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به ماه موردنظر را نشان می‌دهد. بنابراین در صورتی که روند کاهشی تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌توان انتظار کاهش تورم سالانه در سال 1396 را داشت.

 

تورم پروتئین‌ها

در دسته‌بندی مرکز آمار ایران، کالاها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری به دو گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات» تقسیم می‌شوند. به‌طور تقریبی 25 درصد سبد مصرفی خانوار را گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» تشکیل می‌دهند. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در ماه گذشته نسبت به تیرماه نیم درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه در این گروه معادل 11 درصد و تورم متوسط برای این گروه معادل با 2/ 11 درصد به ثبت رسیده است. در میان گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، زیر گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» با ثبت تورم ماهانه 1/ 4 درصد، بیشترین تاثیر را در تورم ماهانه گروه یادشده داشته است. بعد از آن، زیرگروه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها» با ثبت تورم ماهانه 3/ 3 درصدی بیشترین وزن را از افزایش تورم در پنجمین ماه سال‌جاری داشته‌اند. فعالان حوزه دام دلایلی همچون صادرات بی‌رویه، کمبود دام در کشور و کاهش تولید را عامل اصلی گرانی گوشت قرمز از جمله گوشت گوسفندی می‌دانند. از طرف دیگر زیرگروه «میوه و خشکبار» با ثبت تورم ماهانه منفی 5/ 5 درصد بیشترین سهم را در کاهش تورم ماهانه در ماه یادشده داشته است. تورم نقطه‌به‌نقطه این زیر گروه نیز با کاهش بیش از 10 درصدی بیشترین اثر کاهنده در تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه را داشته است.

شاخص گروه عمده «کالاهاي غیر‌خوراکی و خدمات» در مردادماه 1396 نسبت به ماه قبل شش‌دهم درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تورم ماهانه این گروه در تیرماه سال‌جاری 3/ 1 درصد گزارش شده بود. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهاي غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/ 6 درصد بوده است. همچنین تورم دوازده ماه منتهی به مردادماه 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 2/ 6 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماه منتهی به تیرماه 1396 تغییري نداشته است. زیرگروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» با ثبت تورم ماهانه 9 دهم درصد بیشترین سهم فزاینده را در رشد شاخص این گروه داشته است. به علاوه تورم نقطه‌به‌نقطه 7/ 7 درصدی تجربه‌شده در این زیرگروه، سهم قابل‌توجهی در افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه گروه اصلی «کالاهاي غیر‌خوراکی و خدمات» داشته است.

کد N1755659

وبگردی