آفتاب
گزارش

چشم‌انداز روشن ذوب‌آهن اصفهان

چشم‌انداز روشن ذوب‌آهن اصفهان

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از بهبود شرایط این شرکت با افزایش تولید، کاهش بدهی‌ها، توسعه صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده خبر داد و گفت: این شرکت ...

دنیای اقتصاد – اصفهان:مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان از بهبود شرایط این شرکت با افزایش تولید، کاهش بدهی‌ها، توسعه صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده خبر داد و گفت: این شرکت چشم‌انداز روشنی دارد. مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: طبق آمار در چهار ماه گذشته بیشترین صادرات اين شركت به کشورهای عمان، امارات متحده عربی، اردن و مصر بوده است؛ ضمن اینکه صادرات به کشورهایی همچون تایلند و برخی کشورهای اروپایی نیز صورت گرفته است. حجم صادرات ذوب‌آهن طی 4 ماه گذشته 476 هزارتن بود که با نرخ بین‌المللی صورت گرفت و ارزش آن 200 میلیون دلار است. این در حالی است که ذوب‌آهن سال گذشته در مجموع 700 هزارتن صادرات داشت.

 

 وی درباره نرخ محصولات فولادی نیز گفت: اکنون نرخ این محصولات واقعی است و با تمهیدات مختلف کنترل می‌شود تا فشاری بر مصرف‌کننده وارد نیاید. در واقع نرخ محصولات فولادی در کشور هنوز کمتر از نرخ‌های بین‌المللی است درحالی‌که در تمام دنیا، نرخ این محصولات در داخل نسبت به نرخ‌های بین‌المللی بیشتر است. صادقی با بیان اینکه تعرفه‌های کنونی واردات با توجه به نرخ بین‌المللی محصولات فولادی مناسب است، گفت: عده‌ای از واسطه‌ها که سابقه واردات شمش بی‌کیفیت به کشور دارند، می‌خواهند در شرایط فعلی برای حذف تعرفه فشار بیاورند تا در زمان مناسب از واردات سود ببرند. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به آخرین جلسه تولید‌کنندگان فولاد با وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: در آن جلسه مقرر شد واحدهای فولادی، عرضه‌های داخلی مناسبی داشته باشند تا نرخ این محصولات فشاری بر مصرف‌کنندگان وارد نکند. در این بین مقابله با دامپینگ کشورهایی که محصولات بی‌کیفیت صادر می‌کنند نیز مهم است. وی درباره سیاست‌های صادراتی این شرکت اظهار کرد: درحال نهادینه کردن صادرات در کشورهایی هستیم که بازار مطمئن، ثابت و همیشگی دارند و بازارهای مقطعی مدنظر نیست.

صادقی درباره تولید ریل نیز گفت: تولید 20 هزارتن ریل U33 در برنامه شهریور ذوب‌آهن قرار دارد و پس از آن نیز 20 هزارتن ديگر تولید می‌شود. در واقع مطابق قرارداد در مجموع 40 هزار تن ریل U33 تولید و تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌شود که بابت بدهی ذوب‌آهن به راه‌آهن است. در تولید ریل، مشکل اصلی این است که راه‌آهن توان پرداخت بهای ریل را ندارد اما توافق‌های خوبی بین این دو سازمان صورت گرفته تا تولید ریل و پرداخت بهای آن امکان‌پذیر شود. مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: تولید تیرآهن‌های بال پهن با سایزهای بزرگ‌تر از محصولات کنونی، تا فصل پاییز در نورد 650 این شرکت آغاز می‌شود که قطعا منافع اقتصادی خوبی برای ذوب‌آهن خواهد داشت. وی تصریح کرد: ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان یکی از تولید‌کنندگان عمده فولاد کشور، با مجموعه اقدامات انجام شده از زیان‌دهی خارج و به یک واحد تولیدی سودده تبدیل شد.

کد N1755625

وبگردی