آفتاب

بدهی‌دولت به صندوق‌ها برای بازنشستگی پیش‌از موعد زیاد شد

بدهی‌دولت به صندوق‌ها برای بازنشستگی پیش‌از موعد زیاد شد

بدهی‌دولت به سه بخش بدهی‌به پیمانکاران، بدهی به بانکها و بدهی به صندوق‌های بازنشستگی تقسیم می‌شود.

احمدحاتمی‌یزد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص وصول معوقات بانکی اظهار داشت: در حال‌حاضر موضوع مطالبات معوق بانکها بسیار پیچیده شده است زیرا بنگاه‌هایی‌هستند که خود از دولت طلب دارند و نمی‌توانند بدهی خود را به بانکها بپردازند.

این کارشناس بانکی‌گفت: در حال حاضر دولت به پیمانکاران، بانکها و صندوق‌های بازنشستگی بدهکار است که بدهی‌دولت به صندوق‌ها برای بازنشستگی پیش‌از موعد زیاد شد زیرا فردی که از ۲۵ سال سابقه کاری برخوردار بود، با قانون پنج سال ارفاق، برای بازنشسته شدن انگیزه پیدا می‌کرد تا به گروه بازنشستگان بپیوندد.

وی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند و تکلیف بدهی‌ها باید روشن شود افزود:مجموع بدهی‌های دولت در این بخشها حدود ۲۰۰ میلیارد دلار معادل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

حاتمی‌یزد در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای وصول‌این مطالبات وجود دارد گفت: دولت در سالهایی‌که درآمد نفت و مالیات بالاتری دارد، می‌تواند این بدهی را پس دهد و در سالهایی که درآمد نفت کمتر است و رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و نمی‌تواند بدهی خود را بدهد و باید با انتشار اوراق قرضه آنرا جبران کند.

وی با اشاره به بدهی آمریکا گفت: درصد بدهی دولت امریکا نسبت به درآمدشان خیلی وحشتناک است وبزرگترین بدهکار دنیا محسوب می‌شود و بدهی‌اش بیش ازGDP و درآمد ناخالص ملی آنهاست.

این کارشناس بانکی گفت: بدهی دولت به سه گروه یاد شده زیاد نیست اما برای پرداخت آن باید مدیریت شود.

 

 

 

 

کد N1755416

وبگردی