آفتاب
درخشانی:

آبادان و خرمشهر ایران کوچک گردشگری اند!

آبادان و خرمشهر ایران کوچک گردشگری اند!

فراوانی و تنوع محورهای گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر این امکان را به گردشگران حوزه های مختلف می دهد تا با آگاهی و انتخاب محور مورد نظر خود به گردشگری بپردازند .

گردشگری یک رابطه مستقیم میان گردشگران با جاذبه های موجود در هر شهر است که می تواند به عنوان مقصد اصلی و انتخاب دوباره آنان مد نظر قرار گیرد که به گفته نجلا درخشانی پژوهشگر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این دو شهر به لحاظ تنوع محورهای گردشگری موجود در آنها به مثابه یک ایران کوچک هستند.
نجلا درخشانی پژوهشگر حوزه گردشگری در نشست با اصحاب رسانه گفت: اگرچه در تمام ایران محورهای گردشگری وجود دارد اما تنها در شهرهای آبادان و خرمشهر است که محورهای مختلف و متنوع گردشگری به طور مجموع قابل دسترسی و بازدید است.
امکان دستیابی به گردشگری پایدار در آبادان و خرمشهر
وی که حاصل طرح پژوهشی خود را برای خبرنگاران شرح می داد، در ادامه افزود: در صورت آماده سازی کامل زیرساختها، ساماندهی، برنامه ریزی و ارائه محورها و مکانهای گردشگری به گردشگران، می توان به یک گردشگری پایدار در این شهرها رسید.
بسیاری که با موضوع میراث فرهنگی و ویژگی های یک اثر برای ثبت ملی آشنایی ندارند به نظرشان می رسد هر بنایی در سطح شهر که زمانی از ساخت آن گذشته و یا مخروبه باشد بایستی به عنوان بنای ارزشمند معرفی شود 


درخشانی با بیان اینکه برای ثبت یک اثر در فهرست ملی بایستی یک سری ویژگی ها وجود داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از افراد که با موضوع میراث فرهنگی و ویژگی های یک اثر برای ثبت ملی آشنایی ندارند به نظرشان می رسد هر بنایی در سطح شهر که زمانی از ساخت آن گذشته و یا مخروبه باشد بایستی به عنوان بنای ارزشمند آن را معرفی کنیم و این در حالیست که واقعیت امر چنین نیست.
درخشانی با اشاره به اینکه سه نوع ثبت ملی، جهانی و دفاع مقدس داریم، تصریح کرد: شاخصه های ثبت یک اثر در محور دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تعیین و تعریف شده اما در بحث ثبت ملی که در میراث فرهنگی برای ثبت، حفظ و نگهداری بناها از آنها استفاده می شود، آیتمهای مختلفی وجود دارد، نخست آنکه آن اثر نشان دهنده مقطعی از تاریخ ملی، بین المللی و یا دارای بار غنی فرهنگی و تاریخی باشد که تعلق و ارتباط داشتن این بنا با شخصیت های برجسته تاریخ کشور و یا اینکه نشانگر گوشه ای از زندگی آن شخصیت و یا فعالیت و اثر آن باشد، مد نظر است.
وی گفت: اینکه یک اثر نشان دهنده یک مبداء و یا رویداد تاریخی، نقطه عطف در تاریخ انسان و یا دست ساخته آن است، به عنوان دیگر شاخص های لازم برای ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی است.
به گفته درخشانی، یک اثر در ثبت ملی یا بین المللی حاوی اطلاعات جامعی از تاریخ و معارف انسانی، فرهنگ و تمدن بشری، تاریخ علوم و فنون و هنرها و یا نقش تعیین کننده در این زمینه ها است که سیر تحول و تکامل شهرسازی و تمدن شهرنشینی را نشان می دهد، به عبارتی یک اثر ملی یا بین المللی بخشی از هویت، اصالت و تاریخ یک شهر و یا منطقه است که تکنیک ها و روشهایی را که پیشینیان در حوزه معماری، تزئینات و سایر موارد مربوط به معماری استفاده کرده اند یا نزد عامه مردم مورد احترام و یا بنایی معروف است را یادآور می شود.
پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از رضایت مالک به عنوان مهمترین آیتم برای ثبت یک بنا در فهرست آثار ملی نام برد که بدون آن اجازه ثبت تحت هیچ شرایطی داده نمی شود.

کد N1755374

وبگردی