آفتاب

ترکیه با اردوغان هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد

ترکیه با اردوغان هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد

وزیر خارجه آلمان گفته است، تا زمانی‌که رجب طیب اردوغان بر ترکیه حکومت می‌کند، این کشور هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان، پنجشنبه گفته است، تا زمانی‌که رجب طیب اردوغان بر ترکیه حکومت می‌کند، این کشور هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد.

زیگمار گابریل این اظهارات را در مصاحبه با روزنامه پرتیراژ « بیلد» مطرح کرده که قرار است امروز- جمعه- منتشر شود و احتمالا این سخنان اختلافات دو کشور را تشدید خواهد کرد.

وی همچنین دولت رجب طیب اردوغان را متهم کرد که باعث شکست گفت‌وگوها‌ی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده است.

وزیر خارجه آلمان در این مصاحبه گفته است: «خیلی واضح است با توجه به وضعیت موجود، ترکیه هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد. دلیل چنین موضوعی این نیست که ما نمی خواهیم، بلکه علت این است که حکومت ترکیه و اردوغان در حال فاصله گرفتن و دور شدن از همه ارزش‌های مورد نظر اتحادیه اروپا هستند.»

رهبران اتحادیه اروپا از سرکوب مخالفان در ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته به شدت انتقاد می‌کنند. این در حالی است که مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا عملا متوقف شده است.

متحدان غربی ترکیه معتقدند که همه‌پرسی تغییر قانون اساسی اخیر ترکیه که به رئیس‌جمهوری این کشور اختیارات گسترده می‌دهد، باعث می‌شود که این کشور از معیارهای دموکراتیک فاصله بیشتر بگیرد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان از سرکوب مخالفان و افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری دفاع کرده است و می‌گوید، چنین اقدامات و اختیاراتی برای رویارویی با چالش‌های پیش روی ترکیه ضروری است.

طی ماه‌های اخیر روابط آلمان و ترکیه تیره شده است. رجب طیب اردوغان پیشتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان را به باد انتقاد گرفت و گفت که صدراعظم آلمان با توسل به شیوه‌های نازی به اختلافات دو کشور دامن می‌زند.

کد N1755373

وبگردی