آفتاب

گردشگری اولین قربانی تروریسم

گردشگری اولین قربانی تروریسم

بازارهای سهام در اروپا پس از حملات بارسلونا با کاهش شدید قیمت در بخش‌های خطوط هوایی، هتل و شرکت‌های سفر واکنش نشان دادند. شرکت ...

گاردین

بازارهای سهام در اروپا پس از حملات بارسلونا با کاهش شدید قیمت در بخش‌های خطوط هوایی، هتل و شرکت‌های سفر واکنش نشان دادند. شرکت آی‌ای‌جی، که شرکت مادر شرکت‌های دیگری مانند «بریتیش ایرویز» و «اسپنیش کریر ایبریا» محسوب می‌شود، پس از حملات با کاهش 2 درصدی روبه‌رو شد. شرکت‌های دیگری نیز مانند «رایان‌ایر» و «ایزی جت» کمتر از این میزان زیان کردند؛ اما شرکت «ایر فرانس-کی‌ال‌ام» در پایان روز با کاهش 6/ 1 درصدی روبه‌رو شد. علاوه‌بر این شرکت‌ها، شاخص تفریح و سفر اروپا با افت 5/ 1 درصدی مواجه شد.

 

نیل ویلسون، تحلیلگر بازار سهام در موسسه «ای‌تی‌ایکس کپیتال» معتقد است: «همان‌طور که در دو سال اخیر در اروپا شاهد بوده‌ایم حملات تروریستی بر توریسم تاثیر گذاشته و درآمدهای خطوط هوایی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

شرکت‌های «آی‌ای‌جی» و «ایزی جت» به تازگی اعلام کرده‌اند که به‌دلیل نااطمینانی ایجاد‌شده پس از حملات تروریستی سال گذشته، سود آنها کاهش یافته است و رزروهای تفریحی و فراغتی که پیش‌تر انجام می‌شد، در بسیاری از مقاصد، فورا پس از حملات تروریستی لغو شده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد پیش از این حملات به اروپا، رزروها برای گذران اوقات فراغت در مقاصد تعطیلاتی اروپایی پس از حملات تروریستی در تونس، ترکیه و مصر افزایش یافته بودند و اسپانیا بزرگ‌ترین ذی‌نفع در این میان بود. دیوید میدن، تحلیلگر شرکت «سی‌ام‌سی مارکتز بریتانیا » نیز معتقد است که حملات تروریستی منجر به شوک‌های مربوط به گردشگری شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: «وقتی رویدادهایی این چنینی رخ می‌دهند، معامله‌گران حدس می‌زنند که تاثیری منفی بر توریسم خواهد گذاشت و شرکت‌های فعال در حوزه سفر و بخش فراغت نیز احساس فشار می‌کنند.»

در روز جمعه، شاخص ۱۰۰ شرکت برتر بورس اوراق بهادار لندن با کاهش 9/ 0 درصدی بسته شد و بازار سهام مادرید نیز 5/ 0 درصد کاهش یافت. علاوه‌بر آن، در بازار سهام فرانکفورت و پاریس نیز کاهش مشاهده شد.

کد N1755091

وبگردی