آفتاب

ماه آب ندارد

ماه آب ندارد

همشهری آنلاین: بررسی دوباره نمونه سنگ‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه که در سال ۱۹۷۲ به زمین آورده شده‌اند، نشان می‌هند هیچ آبی در ماه وجود ندارد.

براساس گزارش ساينس الرت، نتيجه اين تحقيق با تحقيقي ديگر كه به تازگي منتشر شده و وجود مقادير زيادي آب در ماه را تاييد كرده‌است در تقابل است.

گروهي از محققان دانشگاه كاليفرنيا سن‌ديه‌گو  با بررسي دوباره يكي از نمونه‌هاي سنگي كه در ماموريت آپولوي 16 به زمين آورده شده‌است و به سنگ زنگ‌زده شهرت دارد، متوجه شدند درون ماه هيچ آبي ندارد. اين سنگ از حاشيه حفره‌اي در پايه كوه استون جمع‌آوري شده‌است.

به گفته محققان، مواد فرار كه از دماي جوش پاييني برخوردارند و معمولا به سرعت تحت تاثير گرما تبخير مي‌شوند، نشانه‌هاي مهمي از چگونگي تشكيل ماه در اختيار بشر قرار داده‌اند. سنگ مورد مطالعه نيز يكي از فرار‌ترين و فراوان‌ترين سنگ‌هايي است كه از ماه به زمين آورده شده‌است.

بررسي‌هاي انجام شده نشان از آن دارند كه سنگ زنگ زده حاوي ايزوتوپ‌هاي سبك‌تري از زينك است كه با تبخير شدگي و متراكم شدن آن طي فاز جوشش ماگمايي ماه همخواني دارد. و اين ويژگي نمونه سنگ ماه را با پديده اي غيرمنتظره سازگار مي‌سازد،‌اين كه بخش‌هاي دروني ماه كاملا خشك و بدون آب است.

در ماه جولاي 2017 مقاله‌اي در نشريه نيچر منتشر شد كه ادعا مي‌كرد منابع غني از آب درون سنگ‌هاي آتشفشاني ماه محصور شده‌اند و محققان بر همين اساس اعلام كردند گوشته كره ماه منبعي مهم از آب است؛ يافته‌اي كه ظاهرا با يافته جديد در تناقض است،‌اما درعين حال متناسب با نحوه محصور شدن آب درون سنگ‌ها مي‌تواند صحت داشته‌باشد.

کد N1754999

وبگردی