آفتاب
فرزاد خوش‌دست در گفتگو با مهر:

«دایره» جامعه را نسبت به ایدز آگاه می‌کند/برنامه نمایش در جشنواره

«دایره» جامعه را نسبت به ایدز آگاه می‌کند/برنامه نمایش در جشنواره

فرزاد خوش دست کارگردان «دایره» ضمن بیان روند ساخته شدن این مستند که به موضوع ایدز می پردازد، اعلام کرد علاقمندان می توانند فردا این فیلم را در جشنواره سلامت ببینند.

فرزاد خوش‌دست کارگردان سینمای مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مستند «دایره» که در جشنواره فیلم سلامت به نمایش درمی آید، گفت: حدود سه سال پیش با همکاری دری رضایی تهیه کننده قرار شد مجموعه فیلم هایی با نام «در حبس» بسازیم و زمانی که مجوز فیلمبرداری این فیلم را با کمک علی اصغر پورمحمدی معاون وقت سیما گرفتیم، زندان زنان در قرچک ورامین را به عنوان لوکیشن انتخاب کردیم.

وی افزود: وقتی در مرحله پیش تولید بودیم مدیریت شبکه مستند تغییر کرد و امیر تاجیک به همراه محمد آفریده سکاندار شبکه مستند شدند، زمانی که ساخت این اثر را شروع کردیم تاجیک و آفریده خواستند وجه مستند اثر را بالاتر ببریم و زمان هر قسمت هم یک ساعت شود، به همین ترتیب وقتی در زندان زنان بودیم چند سوژه پیدا کردیم و در هر قسمت از «در حبس» از افراد برای نشان دادن چهره هایشان رضایت کتبی گرفتیم چون گرفتن تصویر از زندانی ممنوع است.

خوش دست بیان کرد: آخرین قسمت این مجموعه «دایره» نام گرفت که روایتگر زندگی یک زندانی است که از زندان آزاد و سپس کارتن خواب می شود. او پیشتر کودک خود را در زندان به دنیا آورده بود و فرزندش هم مانند خودش و همسرش ایدز داشت. تیزر این مستند در زمان مدیریت امیر تاجیک روی آنتن رفت اما با تغییر مدیریت، افراد جدید تصمیم گرفتند که این اثر فعلا در این شبکه پخش نشود به همین سبب تصمیم گرفتم این قسمت را به جشنواره فیلم «سلامت» بدهم.

این کارگردان بیان کرد: من و تهیه کننده از دل این مجموعه، فیلمی به نام «زنی که نام ندارد» ساختیم و این فیلم را به جشن خانه سینما دادیم که موفقیت هایی کسب کرد. این را هم باید بگویم که همان زمان قرار شد مجموعه ای با نام «پس از حبس» در کانون اصلاح و تربیت درباره بچه ها بسازیم اما از دی ماه سال ۹۵ با سازمان زندان ها در حال مذاکره هستیم و هنوز آنها اجازه نمی دهند تا تصویر کودکان را نشان بدهیم در حالی که ما کار فرهنگی می کنیم و توقع حمایت داریم.

خوشدست در پایان اظهار کرد: باید بگویم آمار ایدز در کشور بسیار بالا و ساخت چنین آثاری مهم است و می تواند هشداری برای جامعه باشد و افراد را آگاه کند.

«دایره» پنجشنبه ۲ شهریور ماه ساعت ۱۵ در سالن ٢ پردیس چارسو در جشنواره «سلامت» اکران می شود.

کد N1754873

وبگردی