آفتاب

اجازه تشکیل دولت کرد را نمی‌دهیم

اجازه تشکیل دولت کرد را نمی‌دهیم

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور اجازه تشکیل یک دولت کرد در منطقه را نخواهد داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه حریت، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته اعلام کرد که به‌هیچ‌وجه اجازه تشکیل دولت کرد در منطقه را نخواهد داد.

وی در سخنرانی خود در جمع مقامات دولتی اعلام کرد، گروه‌های کرد «حزب دموکراتیک سوریه» و «یگان مدافعان خلق» به دنبال تشکیل یک دولت کردی در شمال سوریه هستند ولی ما اجازه وقوع چنین اتفاقی را نخواهیم داد.

اردوغان تصریح کرد ما یک ملت واحد در کشور خود هستیم و برادران کرد من اجازه تاسیس چنین دولتی در شمال سوریه و جنوب ترکیه را نخواهند داد.

وی در ادامه ضمن تهدید کُردها، اعلام کرد کسانی که درپی انجام چنین اقدامی باشند را به گور می‌فرستیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه برای توجیه حضور نظامی این کشور در شمال سوریه، مدعی شد این اقدام در واکنش به کشته شدن ۵۶ نفر از شهروندان ترک بوده است.

اردوغان خاطرنشان کرد کُردها در پی ایجاد گذرگاهی در شمال سوریه تا دریای مدیترانه هستند که دولت ترکیه همانگونه که با شبه نظامیان حزب کارگران کرستان برخورد کرد با این گروه‌ها نیز برخورد خواهد کرد.

وی همچنین افزود منطقه «عفرین» اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر خطر کنترل تروریسم بر این منطقه به وجود آید نیروهای نظامی ترکیه دخالت خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از آمریکا برای تسلیح نیروهای کُرد تاکید کرد بیش از ۱۰۰ کامیون نظامی حامل تجهیزات و تسلیحات از آمریکا به کُردها تحویل داده شده است.

رجب طیب اردوغان با اشاره به عملیات مشترک با ایران علیه عناصر تروریست کَُرد در کردستان عراق، خاطرنشان کرد مذاکرات ادامه دارد و همانگونه که ما «پ‌ک‌ک» مشکل داریم آن‌ها نیز با «پژاک» درگیر هستند.

وی تاکید کرد ایران نیز برای همکاری با ما در مبارزه با تروریسم موافق است.

کد N1754864

وبگردی