آفتاب

واشنگتن‌پست: ظریف در نامه‌ای به آمانو سفر هیلی به وین را برای ایجاد تردید در برجام دانست

واشنگتن‌پست: ظریف در نامه‌ای به آمانو سفر هیلی به وین را برای ایجاد تردید در برجام دانست

روزنامه واشنگتن پست مدعی شد که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نامه ای به «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، سفر «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین را به منظور ایجاد تردید در برجام دانست.

به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره سفر «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل که بخش عمده آن به مصاحبه او اختصاص یافته، مدعی شده است، ظریف نامه ای به آمانو نوشته و از سفر نماینده آمریکا به وین انتقاد کرده است.

واشنگتن پست در این مطلب به نقل از نامه ظریف نوشت: «حتی پیش از آنکه این سفر انجام شود، نحوه برنامه ریزی و اطلاع رسانی و سیگنال هایی (علامت هایی) که صادر می کند، تبعات قابل ملاحظه زیان باری برای اجرای موفق برجام دارد.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل با رد انتقاد ایران از سفرش به وین گفت: جالب است که ایران تا این حد نگران سفر من به وین است.
نیکی هیلی مدعی شد: اگر آنها چیزی برای پنهان کردن ندارند، نباید نگران پرسش های من از آژانس باشند.

 نماینده آمریکا در سازمان ملل که امروز چهارشنبه به آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین سفر کند، هدف خود را طرح سوالاتی از این آژانس درباره فعالیت های ایران مطرح کرد.

وی دیشب (31 مرداد) به رویترز گفت: ایالات متحده می خواهد بداند که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از سایت های نظامی ایران به منظور تایید توافق هسته ای 2015 به این مراکز دسترسی دارد؟
وی مدعی شد: اگر نگاه کنید، در رفتار گذشته ایران، آنچه که دیده اید، اقدامات پنهانی در سایت های نظامی، دانشگاه ها و موارد مشابه بوده است.

سفیر آمریکا درسازمان ملل در ادامه ادعای خود اضافه کرد: اکنون مسائلی در برخی مکان های ایران وجود دارد، بنابر این باید مطمئن شویم که این موارد دیگر باقی نمانده است. اکنون آژانس مجبور است به سایت های نظامی این کشور سرکشی کند. آنها مجوز بازدید از سایت های مشکوک را در حال حاضر دارند، فقط باید بدانیم آیا آنها این کار را انجام می دهند؟
پیشتر رسانه های غربی خبر داده بودند که آمریکا گر چه تاکنون دوبار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تائید کرده ولی دونالد ترامپ از مشاوران ارشد خود خواسته تا مدارک عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را تا ماه اکتبر و هنگام بررسی مجدد پایبندی تهران به برجام، بیابند.

52310

کد N1754775

وبگردی