آفتاب
پس از گذشت ۱۰۰ روز از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری؛

آوار وعده‌ها برسرزلزله‌زدگان خراسان شمالی/بنیادمسکن مُسکّن می‌شود

آوار وعده‌ها برسرزلزله‌زدگان خراسان شمالی/بنیادمسکن مُسکّن می‌شود

بجنورد- پس ازگذشت ۱۰۰روز از زلزله ۵.۷ریشتری مرکزخراسان شمالی،هنوز تسهیلات دولت نرسیده و روستائیانی که از زیربار آوار این زلزله جان سالم به در بردند اما اکنون گرفتار آوار وعده‌ها شده اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: ۱۰۰ روز گذشته است، از ۲۳ اردیبهشت‌ماهی که زمین باقدرت ۵.۷ ریشتر در مرکز خراسان شمالی لرزید، زلزله‌ای که در نخستین ساعات شب رخ داد و ترس و وحشت بر جان شهروندان انداخت.

این زلزله در روستاهای اطراف بجنورد اما علاوه بر وحشت، ویرانه‌هایی برجای گذاشت که ناشی از آوار شدن خانه و کاشانه‌های روستائیان بود و حالا این زلزله‌زدگان باگذشت ۱۰۰ روز شاهد آوار شدن وعده‌های تحقق‌نیافته دولت هستند.

وعده‌هایی که به دلیل مصادف شدن با روزهای داغ انتخاباتی حرارت گرفت و به‌سوی مردم زلزله‌زده روستاهای قصر قجر، بور بور، شعبان، لنگر و غیره روانه شد اما تاکنون جامه عمل نپوشید.

هرچند تلاش‌هایی از سوی استانداری برای اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای زلزله‌زدگان انجام شد، بااین‌حال پس از گذشت ۱۰۰ روز از وقوع زلزله، این اعتبارات، در راه مانده و به خراسان شمالی نرسیده است.

گرچه سرمای هوا بر طبق رسم هرساله در این منطقه، خُلف وعده نکرده است و با نزدیک شدن به شهریورماه بین روستائیان خودنمایی می‌کند تا این آوارگان چادرنشین را همچنان دررسیدن وعده‌های دولت، چشم‌انتظار بگذارد.

قرارداد بازسازی بیش از ۸۰۰واحد روستایی زلزله‌زده خراسان شمالی منعقد شد

دراین‌بین بنیاد مسکن، تسکینی بر دردهای زلزله‌زدگان شده و از محل منابع حساب ۱۰۰ امام(ره) و تسهیلات بهسازی مسکن روستایی عملیات اجرایی ساخت واحدهای تخریبی را آغاز کرده است.

اقداماتی که از سوی بنیاد مسکن از همان نخستین روزهای بعد از وقوع بحران با آغاز عملیات آواربرداری در روستاهای زلزله‌زده شروع شد و اکنون تعدادی از واحدهای احداثی به مرحله دریافت پایان کار نیز رسیده است.

 مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: تاکنون بیش از ۸۰۰ واحد روستایی برای دریافت تسهیلات بازسازی با بانک انعقاد قرارداد شده و به همین میزان نیز عملیات فونداسیون برای این واحدها اجرایی شده است.

علی محمدی می‌گوید: چهار هزار و ۴۴۹ واحد مسکونی شهری و روستایی در جریان زلزله اردیبهشت‌ماه امسال دچار آسیب شد که نیازمند بازسازی هستند.

وی تصریح می‌کند: از محل اعتبارات داخلی، تسهیلات بلاعوض برای واحدهای تخریبی روستایی تأمین‌شده و به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مشکل کمبود تسهیلات با تمام شدن سهمیه خراسان شمالی

معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور روز گذشته در حاشیه حضور در مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی و بازدید میدانی از روند انجام عملیات بازسازی، به خبرنگار مهر می‌گوید: علی‌رغم اینکه هنوز منابع اعتباری به استان نرسیده اما با تلاش مردم و امکاناتی که در اختیار داشتیم، کار شروع‌ شده است.

عزیز الله مهدیان تصریح می‌کند: این امکانات از محل منابع طرح بهسازی مسکن روستایی و حساب ۱۰۰ امام(ره) تأمین شده است.

وی اظهار می‌کند: اخیراً مصوبه دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی ابلاغ‌شده و تخصیص ۲۰درصدی هم پیداکرده اما تاکنون به استان پرداخت نشده است.

وی روند عملیات بازسازی در این مناطق را سریع و باکیفیت توصیف می‌کند و می‌افزاید: حضور مردم در پای‌کار امیدوارکننده است و عملیات بازسازی نیز با رعایت تمام جزئیات فنی انجام می‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: خراسان شمالی به لحاظ جغرافیایی در منطقه سردسیر قرارگرفته است که ضرورت دارد تا قبل از شروع فصل زمستان، تمام خانه‌ها ساخته و قابل سکونت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری ۲۳ اردیبهشت‌ماه امسال، به منازل مسکونی ۵۰ روستای خراسان شمالی آسیب جدی وارد شد و علاوه بر آن، این زلزله بیش از ۴۰۰ مصدوم و دو کشته بر جای گذاشت.

کد N1754741

وبگردی