آفتاب
نامور مطلق تشریح کرد؛

جزئیات برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی/ کنترل کیفی آثار

جزئیات برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی/ کنترل کیفی آثار

نامورمطلق در نشست نمایشگاه ملی صنایع‌دستی گفت: ۱۵ درصد گردش مالی صنایع دستی به این نمایشگاه برمی‌گردد از این رو باید سامانه‌ای برای توزیع این امکان بین هنرمندان راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست رسانه‌ای بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی که امروز ۳۱ شهریور ماه در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: این نمایشگاه برای ما از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که نمایشگاه نمایشگاه‌هاست و با توجه به آن می‌توان معدل صنایع دستی را دریافت به این معنی که می‌توانیم وضع و حال صنایع دستی، میزان فروش و استقبال از آن و همچنین نوآوری‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاده را ببینیم.

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به اینکه ۱۵ درصد گردش مالی صنایع‌دستی به نمایشگاه ملی برمی‌گردد، گفت: یکی دیگر از دلایل اهمیت این نمایشگاه گردش مالی و بالا بودن میزان فروش آن است به همین خاطر ما در این دوره تلاش کرده‌ایم به سمت تخصصی شدن برویم و از تجار و نمایندگان تجاری خواهیم تا از بیست و هشتمین نمایشگاه بازدید کنند و با آثار ارائه شده در آن آشنا شوند چرا که در کنار وجود بازارچه‌های صنایع‌دستی و سایت‌های الکترونیک توسعه نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به رونق صنایع دستی و حمایت از تولیدکننده منجر می‌شود.

نامورمطلق، هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف صنایع‌دستی را کم کردن وابستگی هنرمندان به دولت و رغبت بیشتر آنها به بازار دانست و افزود: نمایشگاه‌های ما باید به سمت بازار و توجه بیشتر به مخاطب سوق پیدا کنند، به عبارتی باید بازار محور باشند نه دولت محور. دولت باید به سیاست گذاری و فراهم آوردن زیرساخت‌ها توجه کند. برای رسیدن به منظور ما به گونه ای صنایع دستی نیاز داریم که قابل رقابت در صحنه‌های جهانی باشند، از این رو هنرمندان ما باید سلیقه‌ها را بشناسند به نیاز مردم امروز پاسخ دهند و به سمت تجاری شدن بروند.

معاون صنایع دستی کشور بیست و هشتمین نمایشگاه ملی را نمایشگاهی رویدادمحور برشمرد و گفت: قرار است در این نمایشگاه از پیرترین صنعتگر تقدیر کنیم همچنین قرار است یک خانه ایرانی را که در چیدمان آن از صنایع دستی بهره برده شده به نمایش بگذاریم.

نامورمطلق در پاسخ به خبرنگار مهر که چه ملاک ها و معیارهایی برای حضور در این نمایشگاه وجود داشته است، گفت: نمایشگاه صنایع دستی یک صحنه رقابتی و تجاری است. تلاش مان بر این بوده که هنرمندان و عرضه کنندگانی در این نمایشگاه شرکت کنند که آثارشان از کیفیتی قابل قبول برخوردار است و می‌توانند هزینه‌های خود را پرداخت کنند چرا که اگر بخواهیم صنایع دستی قابل رقابتی داشته باشیم نمی توانیم به میزان فروش و مسائل اقتصادی توجه نکنیم. از سوی دیگر هدف ما این است که نمایشگاه به شکل حالت اصلی خود نزدیک شود و فضایی برای خرده فروشی نباشد بلکه سرمایه گذاران و هیات های تجاری بزرگ از آن بازدید کنند. اما فاصله زیادی تا رسیدن به این مرحله وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه ظرف کوچکی برای یک مظروف بزرگ است. ما ۴۰۰ هزار هنرمند و ۵۰۰ غرفه داریم، بنابراین همه افراد نمی توانند در نمایشگاه ملی صنایع دستی شرکت کنند. بنابراین عمده ترین ملاک و معیار ما برای شرکت دادن هنرمندان و تولیدکنندگان داشتن مجوز تولید و کیفیت مطلوب بوده، از سوی دیگر ما زمان محدودی را برای ثبت نام در نمایشگاه بیست و هشتم اعلام کرده بودیم، کسانی توانستند از امکان حضور بهره مند شوند که در فرصت مناسب و زمان اعلام شده ثبت نام کرده بودند.

نامور مطلق همچنین بیان کرد: در نمایشگاه امسال همه آثار ارائه شده کنترل کیفی می‌شوند تا صنایع دستی غیر ایرانی در نمایشگاه عرضه نشود، قیمت‌ها مناسب باشد همچنین قرار است سامانه نمایشگاه راه اندازی شود که این فرصت بین هنرمندان توزیع شود. ضمن اینکه به تعداد نمایشگاه های استانی افزوده شده و ما در سال ۹۵ و در آستانه نوروز نمایشگاه عیدانه را برگزار کردیم که فرصت خوبی برای ارائه صنایع دستی مختلف بود.

کد N1754257

وبگردی